Kirkkoneuvoston kokouksen päätöksiä 4.8.2015

Kajaanin seurakunnan henkilöstöstrategiassa on arvioitu, että vuosina 2015–2018 henkilöstön arvioitu vähentämistarve on 6–7 vakinaista palvelussuhdetta. Henkilöstön vähentäminen on osa seurakunnan talouden sopeuttamiskeinoja. Henkilöstöstrategiaan on myös kirjattu, että vähennyksiä joudutaan tekemään kaikilla toimialoilla.
Kajaanin seurakunnassa on kolme lapsityönohjaajan virkaa, josta yhtä esitetään lakkautettavaksi 1.3.2016 alkaen kirkkovaltuustolle. Samalla kirkkoneuvosto päätti, että Paula Sirviö siirtyy Karoliinan kamarin toiminnanohjaajaksi 1.9.2015 alkaen. Sirviö on valmistunut nuorisotyönohjaajaksi 1994 ja lähihoitajaksi 1996. Hän on suorittanut lapsityönohjaajan erikoistumisopinnot vuonna 2000 ja elokuussa 2014 hän valmistui sosionomi- (AMK) diakoniksi.

Selvitys kanttoreiden viroista
Kajaanin seurakunnan kanttori Anne Kyllönen valittiin kirkkovaltuuston kokouksessa 18.5. avoinna olleeseen ylempää korkeakoulututkintoa edellyttävään kanttorin virkaan (nk. B-kanttorin virka). Näin ollen yksi neljästä kanttorin virasta jää avoimeksi.
Kirkkoneuvosto antaa julistustoiminnan johtokunnan tehtäväksi selvittää kanttoreiden virat ja valmistella kanttorin viran auki julistamiseen liittyvät perusteet.

Vuoden 2016 tuloveroprosentti pysynee samana
Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa vuoden 2016 tuloveroprosentiksi 1,65. Taloudelliset resurssit eivät tule kasvamaan ja seurakunnan on jatkettava talouden tasapainottamisohjelmaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että nettomenoja on vähennettävä. Talousjohtaja Toivo Sistonen mukaan keskeistä on, miten seurakunta onnistuu strategiatyöskentelyssä.
Kajaanin seurakunnan tilinpäätös vuodelta 2014 osoittaa, että seurakunnan talouden tila huononi edellisestä vuodesta. Vuoden 2014 tilinpäätöksen tuloslaskelmaosa osoittaa vuosikatteeksi noin 301 362 euroa. Verrattuna edelliseen vuoteen vuosikate huononi 118 643 euroa.
Poistojen ja satunnaisten tuottojen jälkeen tilikauden tulos on - 32 841 euroa. Poistoeron sekä ja rahaston vähennysten jälkeen tilikauden ylijäämäksi jää 61 170 euroa.
Verotuloja saatiin yhteensä 7,69 miljoonaa euroa eli 189 546 euroa vähemmän, kuin oli arvioitu. Varsinaisia kirkollisveroja saatiin 7 054 286 euroa (97,0 %) ja yhteisöveroja 635 868 euroa (104,6 %). Verotilitykset laskivat edellisestä vuodesta 133 783 euroa eli 1,70 %.
Seurakunnan talousarviota vuodelle 2015 valmisteltiin monenlaisten myllerrysten keskellä. Talouden ennustamista leimasi edelleen maailmanlaajuinen epävarmuus ja yllättävän voimakkaat näkemyserot taloudellisesta kehityksestä. Selvää kuvaa tulevasta talouden kehityksestä ei käytännössä kukaan kykene antamaan, sillä sekä Suomen että kansainvälisessä taloudessa on tällä hetkellä aikaisempaa useampia epävarmuustekijöitä. Valtioiden velkaongelmat ovat kasvaneet. Julkisen talouden alijäämät ja niiden tasapainottamistoimet ovat luoneet epävarmuuden, jolla on ollut heijastusvaikutuksia myös tuotanto- ja rahatalouteen.
Talousarvion 2016 laadintaohjeessa sanotaan, että talousarvion kehykset vuodelle 2016 ja suunnitelma vuosille 2017-2018 on laadittava siten, että talous on tasapainossa. Vuoden 2016 talousarvio laaditaan siten, että varsinaiset toimintamenot säilyvät vuoden 2015 tasolla. Seurakunnasta riippumattomat hinnankorotukset huomioidaan menojen lisäyksinä. Henkilöstömenoissa on otettu huomioon jo päätetyt vähennykset viroissa ja toimissa. Palkkoihin lasketaan 0,5 %:n palkankorotusvaraus. Talouden tasapaino edellyttää, että jo tehdyissä päätöksissä pysytään.
Toimintaa ja taloutta suunnitellaan yhtäaikaisesti ja yhteistyössä luottamushenkilöiden kanssa. Pohjana toimii seurakunan visiot ja strategiat sekä toiminnallisten tavoitteiden painopisteet. Tavoitteita asetetaan seurakuntalaisten kannalta merkittäville palveluille, niillä on vuositasolla yhteys resursseihin ja tavoitteet on todennettavissa.

Lyhyesti
Pastori Marjatta Fröberg on irtisanoutunut V kappalaisen virasta 31.8.2015 alkaen. Kirkkoneuvosto esittää Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulille, että se antaa pastori Matti Oikariselle viranhoitomääräyksen V kappalaiseksi 1.9.–31.10.2015. Jukka Kekki aloittaa II kappalaisen virassa syyskuun alussa.

2015-08-13 15:39:54.0