Hautojen hoito

Seurakunta hoitaa hautausmaita sen arvoa vastaavalla ja vainajien muistoa kunnioittavalla tavalla. Vastuu yksityisen haudan hoidosta kuuluu haudan haltijalle, mutta seurakunta voi ottaa haudan hoitoonsa korvausta vastaan haudanhoitosopimusehtojen ja hautainhoitorahaston ohjesäännön mukaisesti. Hautakiven oikaisu ei kuulu haudanhoitosopimukseen, vaan se tehdään erillisestä tilauksesta tuntityönä.

Hautojen hoitosopimus

Kajaanin seurakunnalla on erilaisia haudanhoitosopimuksia yhdelle kesälle, 5 vuodeksi tai 10 vuodeksi.

Kesähoidoista tulee automaattisesti tarjouskirje seuraavan vuoden huhtikuussa, jolloin laskun maksamalla vahvistaa hoitosopimuksen jatkumisen. Kesähoitoihin liittyvät asiat hoituvat kesäpuutarhureiden kautta:

Vanha hautausmaa, Virpi Schroderus, p. 044 744 4404

Paltaniemen hautausmaa, Kaisa Vimpari, p. 044 744 4405

Vuolijoen hautausmaa, Mari Kovalainen, p. 044 744 4491

Pitkäaikaisten, viiden ja kymmenen vuoden hoitosopimuksien päättymisestä ilmoitetaan kirjeitse, jolloin omaiset voivat halutessaan jatkaa sopimusta.

Asiaa koskevat tiedustelut ma-ti, to-pe klo 9.00 - 15.00 (ke suljettu) puhelinnumerosta (08) 6172 2259 (toimistosihteeri) tai 044 7444 259 (ylipuutarhuri).

Kuvaaja: Aarne Ormio

Hoitosopimuksen sisältö

Kesähoito (1 vuosi)

Hoitomaksu määräytyy hautapaikan leveyden mukaan, kukat omaiset voivat joko tuoda itse tai tilata ne seurakunnalta erillisen hinnaston mukaan.

Kesähoitoon sisältyy:

• kevätsiivous
  • kukkapaikan kevätkunnostus ja lannoitus
  • hauta-alueen hiekan tai nurmikon hoito
  • kukkien hoito
  • kukkien poisto syksyllä kukkapesästä, hopealehdet jätetään
  • syyssiivous

Peruskunnostus ja hautakiven oikaisu

Peruskunnostus ja kiven oikaisu tehdään pyydettäessä tuntityönä 30 €/tunti/työntekijä (1.1.2023 alkaen 35 €/tunti/työntekijä)+ mahdollinen maa-aines. Jos työkoneita tarvitaan, konetyön hinta on 40 €/tunti (1.1.2023 alkaen 45 €/tunti).

5 ja 10 vuoden haudanhoito

• samat toimenpiteet kuin kesähoidossa
  • kukat kuuluvat hintaan

Hautojen hoitomaksut Kajaanin seurakunnan hautausmailla 2024 (60,6 kt pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä