VIHKITOIMITUKSEN MUSIIKIN VALINNASTA

1. YLEISTÄ

Vihkimisen musiikista vastaa kanttori, jonka kanssa on hyvä keskustella musiikkivalinnoista. Kunkin vihkitilaisuuden kanttori tiedetään usein käytännön syistä vasta viikkoa-paria ennen kutakin tilaisuutta, mutta musiikista voi ja on hyvä keskustella kenen tahansa kanttorin kanssa. Välitämme sitten viestiä vuorossa olevalle kanttorille.

Vihkitoimituksen ja avioliiton siunaustilaisuuden musiikin valinnassa tulee ottaa huomioon toimituksen jumalanpalvelusluonne. Kirkossa ollaan Jumalan kasvojen edessä, rukoillaan siunausta ja luetaan raamattua. Tilaisuuden musiikit tuleekin valita niin, että musiikit tukevat näitä elementtejä ja ovat osa pyhän toimituksen kokonaisuutta. Esimerkiksi jokin sinänsä kaunis ns. ”maallinen rakkauslaulu” saattaa sopia paremmin esitettäväksi hääjuhlassa.

2.  VIHKIMISEN ALKU- JA LOPPUMUSIIKIT ELI HÄÄMARSSIT

Hääpari saapuu alttarille, sekä poistuu lopuksi avioparina musiikkien tahdissa. Häämarssiksi sopii lähtökohtaisesti monenlainen musiikki. Häämarssi luo tunnelman vihkimiselle. Voitte valita esimerkiksi reippaampia ja marssimaisempia teoksia, tai rauhallisempia kappaleita.

Kaikki musiikki ei kuitenkaan sovellu hyvin uruille soitettavaksi, ja oma ”lempibiisi” saattaa kuulostaa uruilla soitettuna varsin valjulta. Omaan suosikkibiisiin ei myöskään välttämättä ole saatavilla uruille sopivaa nuottia. Kannattaa myös pohtia mitä mielleyhtymiä musiikista saattaa tulla.

Tässä joitakin marssimusiikiksi sopivia ehdotuksia. Osa niistä löytyy netistä soitettuna (ei laatutakuuta…), mutta jos joukossa on jokin tuntemattomampi, voitte pyytää kanttorilta pientä ääninäytettä. (HUOM! Juhlavia kappaleita on paljon muitakin, eli jos löydätte jonkin miellyttävän teoksen listan ulkopuolelta, kysykää rohkeasti, onnistuuko sen ottaminen!):

Häämusiikkinäytteitä

Kanttoreilla on tämän konserttiohjelmiston lisäksi laaja ohjelmisto sopivaa vihkimusiikkia, joten kysy rohkeasti, mikäli et kuule tänään mieluisaa kappaletta!

3. YHTEINEN VIRSI

Toimituksessa tulisi olla ainakin yksi virsi. Virren voi valita mistä vain virsikirjan osastosta. Vuosien varrelta, esimerkiksi perhejuhlista tai rippikoulusta tutuksi tullut virsi voi myös olla hyvä valinta. Virren sijaan tai lisäksi voidaan laulaa jokin hengellinen laulu. Luontevia paikkoja yhteislaululle ovat:

1. heti alkumarssin jälkeen ennen alkusiunausta,
2. keskellä vihkitoimitusta aviopariksi siunaamisen jälkeen ja
3. aivan lopussa Herran siunauksen jälkeen ennen loppumarssia.

Näihin paikkoihin voi yhteislaulun ohella valita kanttorin, häävieraan tai jonkun muun muusikon laulettavaksi tai soitettavaksi jotain tilaisuuteen sopivaa musiikkia.

Virsiä voit etsiä mm. osastoista:

Vihkiminen: 238-241, 816-824

Koti ja perhe: 464 -->

Kiitos ja ylistys 321 -->

Iloa ja siunausta häävalmisteluihin!

Kajaanin seurakunnan kanttorit