Jäsenyys ja liittyminen

Kun kuulut Kajaanin seurakuntaan, olet rippikoulun käynyt ja konfirmoitu

• sinut voidaan vihkiä kirkolliseen avioliittoon
  • voit saada kutsun kummiksi
  • sinut voidaan siunata hautaan
  • voit toimia luottamushenkilönä

Maksamallasi kirkollisverolla huolehditaan, että

• kirkot ja muut seurakuntien tilat pysyvät lämpiminä ja kunnossa
  • työntekijät ovat käytettävissä elämän tärkeissä tapahtumissa
  • vainajat haudataan ja hautausmaat pysyvät kunnossa
  • heikko-osaisia autetaan
  • monipuolista toimintaa on tarjolla eri-ikäisille ja erilaisista asioista kiinnostuneille

Kirkkoa arvostetaan

Kirkon nelivuotiskertomuksesta 2008–2011 selviää, että jopa 91 prosenttia kirkkoon kuuluvista suomalaisista pitää lapsen kastetta tärkeänä ja 87 prosenttia arvostaa avioliittoa ja kristillistä vihkimistä. Mahdollisuutta toimia kummina pitää jäsenyyden perusteena 89 prosenttia. Kahdeksalle suomalaiselle kymmenestä (84 %) on tärkeä syy, että se auttaa vanhuksia ja vammaisia.
Lähes yhtä suuri osa (78 %) pitää kirkkoon kuulumisen syynä sitä, että se auttaa kolmannen maailman köyhiä. Köyhien ja syrjäytyneiden puolustamista julkisuudessa pitää tärkeänä yhtä moni (78 %).
Kolmelle neljäsosalle (77 %) kirkon jäsenistä se, että kirkko on osa suomalaista elämänmuotoa, on tärkeä kirkkoon kuulumisen syy. Vielä suurempi osa (88 %) pitää merkityksellisenä sitä, että kirkko ylläpitää kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kirkkoja ja kirkkomaita.

Kirkollisveroprosentti ja taloudellinen tilanne

Kajaanin seurakunnan veroprosentti on 1,65. Kajaanin seurakunnan jäsen maksaa keskimäärin 318 euroa kirkollisveroa vuodessa. Jäsenenä tuet vuosittain 60 eurolla lasten ja nuorten parissa tehtävää työtä. Osallistut hädänalaisten kajaanilaisten tukemiseen 34 eurolla mm. seurakunnan diakoniatyön, sairaalasielunhoidon ja Palvelevan Puhelimen välityksellä. Mahdollistat seurakunnan jumalanpalveluselämän sekä mm. musiikki- ja lähetystyön 56 eurolla. Lisäksi osallistut 132 eurolla toiminnan tukipalveluihin, kuten hautausmaiden hoitoon sekä hallinto- ja kiinteistökuluihin.

Tutustu Kajaanin seurakunnan esitteeseen »

Liity kirkkoon (liittymislomake) »

Mitä kirkko tarjoaa? »

Kysy liittymisestä tai jäsenyydestä »