Päihde- ja kriminaalityö

Työn tarkoituksena on tukea sekä ongelmista kärsiviä että heidän läheisiään.

Päihdetyö

Diakoniatyöntekijä auttaa päihdeongelmaista kulkemalla hänen rinnallaan ja tukemalla häntä. Henkilökohtaisessa tapaamisissa vastaanotolla pyritään kartoittamaan asiakkaan kokonaisvaltainen tilanne ja ohjaamaan hänet oikeanlaisen avun piiriin. Seurakunnan päihdetyö on verkostotyötä.

Seurakunta järjestetään päihdeasiakkaille leiri-, retki- ja ryhmätoimintaa, joiden tarkoituksena on antaa elämyksiä ilman päihteitä ja tarjoa vertaistukea.

Kriminaalityö

Seurakunnan diakoniatyö pyrkii auttamaan paluuta yhteiskuntaan vankilatuomion jälkeen ja se toimii myös läheisten ja omaisten tukena.

Diakoniatyöntekijät ja heidän vastuualueensa »Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Syksyinen hiekkatie, jota reunustavat keltaiseksi värinsä vaihtaneet lehtipuut.
Kuvaaja: KK / Aarne Ormio

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Kun läheisesi kärsii riippuvuudesta, voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai seurakuntasi pappiin tai diakoniatyöntekijään. He auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua

Rikosuhripäivystys ja seurakunnat auttavat rikoksen uhriksi tai todistajaksi joutunutta sekä heidän läheisiään käytännön asioissa ja henkisessä toipumisessa.

Rikoksen uhrina

Kirkko auttaa yhteistyössä viranomaisten, muiden kirkkokuntien ja järjestöjen kanssa rikoksen osapuolia. Kirkko tekee työtä vankiloissa. Myös vapautuneille ja vankien läheisille on tukea.

Rikoksen tekijä

Rikoksen uhrien ja tekijöiden parissa työskentelee satoja vapaaehtoisia tukihenkilöitä. Voit halutessasi osallistua.

Vapaaehtoiseksi auttajaksi?

Rikos järkyttää tekijän, uhrin ja heidän läheistensä mieliä. Kirkko auttaa yhteistyössä viranomaisten, muiden kirkkokuntien ja järjestöjen kanssa rikoksen osapuolia.

Rikos koskettaa monia