Koronatautitilanteen päivitys

Koronatautitilanne on niin Suomessa kuin kaikkialla maailmassa heikentynyt huomattavasti. Mikäli Pohjois-Suomen aluehallintovirasto määrää Kainuuseen kokoontumisrajoituksia tautitilanteen heikentymisen vuoksi, niin Kajaanin seurakunta joko alkaa edellyttää koronapassin käyttöä tilaisuuksissa ja/tai määrää rajoitukset tilaisuuksien osallistujamääriin. Samassa tilaisuudessa molempia rajoituksia ei voi olla samanaikaisesti käytössä.

Sosiaali- ja terveysministeriö, oikeusministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö totesivat 15. lokakuuta julkaistussa tiedotteessaan, että koronapassi on vaihtoehto esimerkiksi aukioloaikoja tai yleisömääriä koskeville ravintola- ja tapahtumarajoituksille. Perustuslakivaliokunnassa on todettu, että koronapassi ei ole perustuslain vastainen, koska yksilön vapauksia joudutaan punnitsemaan niiden tärkeysjärjestyksen mukaan. Koronapassia koskeva laki on toistaiseksi voimassa 31.12.2021 saakka.

Koronapassia ei voida edellyttää uskonnollisiin tilaisuuksiin (messu, hartaus) osallistumiselta, mutta osallistujamääriä voidaan rajoittaa. Koronapassin käytön edellyttäminen on mahdollista yhteislaulutilaisuuksissa ja konserteissa. Koronapassin käytöstä päättää kirkkoneuvosto.

Kajaanin seurakunta seuraa koronatilanteen kehittymistä ja AVI:n linjauksia ja tiedottaa mahdollisesti niihin liittyvistä toimenpiteistä.

2021-12-03 11:42:37.0