Uudet invapaikat Kajaanin kirkkoon

Kajaanin seurakunta on asentanut invapaikat Kajaanin kirkkoon kesäkuun loppupuolella helpottaakseen liikuntarajoitteisten liikkumista kirkkotilassa. Samalla poistumisteiden turvallisuus parantuu.

Kaija Patronen seisoo kirkon edessä, invapaikat näkyvät taustalla.

Kaija Patronen on ilahtunut saavutettavuus- ja esteettömyyskysymysten etenemisestä Kajaanin seurakunnassa.

Kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kaija Patronen kertoo, että saavutettavuuskysymyksiä on pohdittu jo pitkään ja niiden eteen on tehty paljon työtä seurakunnassa.
– Tämähän (invapaikkojen saaminen kirkkoon) on useamman vuoden pohdinnan tulos. Ehtoollisavustajana kiinnitin huomiota siihen, että pyörätuolin käyttäjät joutuivat asettumaan joko kirkon käytävälle tai oven eteen, jossa tuuli kävi – erityisesti talvella. Itse olen pitänyt tärkeänä, että yhdenvertaisuus ja tasa-arvo toteutuvat kaikkialla, Kaija pohtii. Vammaisneuvoston puheenjohtajana erityisryhmien asema on hänelle sydäntä lähellä.
Asiat lähtivät etenemään nopeasti kesäkuun puolella, kun museovirasto näytti vihreää valoa hankkeelle. Museovirasto toimii asiantuntijaviranomaisena, kun suojeltuihin kirkollisiin rakennuksiin suunnitellaan muutoksia.
– Museoviraston Seija Linnanmäki ja rakennustutkija Karoliina Kikuchi tulivat katsomaan kirkon striimauslaitteiston suunnitelmaa, ja samalla keskustelimme alustavasti invapaikoista. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla, kiinteistöpäällikkö Mikko Heikkinen summaa kummankin hankkeen etenemisestä.
Invapaikkojen myötä parantui myös kirkon poistumisteiden turvallisuus, koska liikuntarajoitteiset eivät joudu käyttämään enää käytävätilaa.
Uusien invapaikkojen käyttöönotto on ilahduttanut liikuntarajoitteisia, ja myönteinen palaute on kantautunut suoraan Kaijalle:
– Olipa ihana istua edessä, saada suora katsekontakti pappiin ja kuulla hyvin saarna, Kaija kertoo seurakuntalaisen tyytyväisestä palautteesta.
Onko esteettömyyden kannalta seurakunnan tiloissa vielä jotain muuta parantamisen varaa?
– Minusta kaikki on kunnossa, Kaija korostaa. Samalla hän kertoo, että Kajaanin kaupungin ja seurakunnan kanssa on sovittu invapysäköintipaikkojen lisäämisestä seurakuntakeskukselle ja kirkon lähelle Väinämöisenkadulle.

2021-08-16 13:22:03.0