Diakoniatyön avustustoiminta vuonna 2020

Kajaanin seurakunnan diakoniatyö on tuottanut monenlaista hyvää vähävaraisille kajaanilaisille vuoden 2020 aikana. Yksi suurimmista yksittäisistä lahjoituksista (noin 9 000 euroa) diakoniatyö sai Kotikirkon pieneltä joulukeräykseltä. Se kohdennetaan vähävaraisten kajaanilaisten auttamiseen.

Seurakunnan diakoniatyö kustansi ja jakoi yli 800 elintarvikekassia, joiden arvo oli 18 000 euroa. Seurakunnan diakoniatyön, Suomen Punaisen Ristin ja Kajaanin Työvoimayhdistys Ry:n vapaaehtoiset ja työntekijät olivat jakamassa kasseja. Vuolijoki-Otanmäen alueella jaettiin 256 kassia EU-elintarvikkeita.

Lisäksi diakoniatyöntekijät myönsivät vähäosaisille kajaanilaisille diakoniatyön kustantamia ja lahjoituksina saatuja lahjakortteja ja muita lahjoituksia yhteensä noin 34 000 euron arvosta. Edellä mainituista suurin yksittäinen lahjoitus oli Marttaliiton lahjoittamat 210 tuore-elintarvikelaatikkoa, joiden arvo oli 18 900 euroa. Ostolupia kauppoihin myönnettiin noin 50 000 tuhannen euron arvosta. Vastaanotoilla ja kotikäynneillä kohdattiin noin 3 000 henkilöä.

Elintarvike- ja rahalahjoitusten lisäksi diakoniatyölle lahjoitettiin runsaasti villasukkia- ja lapasia ynnä muita neuleita eteenpäin annettaviksi. Neuleet tuottivat paljon iloa saajilleen.

Verkostoyhteistyötä tehtiin runsaasti muun muassa Yhteisen keittiön ja ystäväpalvelutoiminnan, suru- ja kriisityön, vanhustyön, mielenterveys- ja päihdetyön sekä yhteiskunnallisen työn sektoreilla. Keskeisimpiä yhteistyökumppaneita olivat Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä, Kajaanin Pietari, edunvalvonta ja velkaneuvonta, Suomen Punainen Risti, Kriisikeskus sekä monet yhdistykset.

"Haluan kiittää siitä, että verkostoyhteistyö toimii erinomaisesti Kajaanissa. Eri toimijat ovat todella joustavia, ja ihmisten hätä ja auttamisen halu yhdistävät meitä. Ripeä ja ketterä työote sekä innovatiiviset ratkaisut heijastuvat työhömme. Olemme pystyneet hyvinkin nopealla aikataululla muuttaman toimintatapoja tarpeen mukaiseksi. Korona-aikana on vahvistanut yhteistyötämme ja se tulee varmasti kantamaan jatkossakin", vastaava diakoniaviranhaltija ja palvelutoiminnan tiimivastaava Elina Ingman iloitsee.

Thu Dec 31 13:28:00 EET 2020