Koronavirusepidemian vaikutukset Kajaanin seurakunnan toimintaan

Suomen hallitus on todennut yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa, että maassa vallitsee koronavirustilanteen vuoksi poikkeusolot. Julkiset kokoontumiset on rajoitettu enintään kymmeneen henkilöön. Evankelis-luterilaisen kirkon piispat antoivat valtioneuvoston 16.3. ohjeistusten jälkeen seurakunnille toimintaohjeet.

Jumalanpalvelukset välitetään verkon ja radion välityksellä

Kajaanin seurakunnassa jumalanpalvelukset toimitetaan toistaiseksi ainoastaan pääkirkossa, ja ne välitetään seurakuntalaisille verkon ja radion välityksellä. Jumalanpalveluksiin ei ole mahdollista osallistua paikan päällä, vaan tilaisuudessa ovat vain jumalanpalveluksen toimittavat seurakunnan työntekijät.

Sunnuntaisin Kajaanin kirkon jumalanpalvelus klo 10 ja kirkkoseurat klo 18 radioidaan Radio Deissä, taajuus 100 MHz. Ne ovat kuunneltavissa myös Radio Dein nettiradiossa.

Kajaanin kirkko on auki hiljentymistä ja yksityistä rukousta varten sunnuntaisin klo 11–12 jumalanpalveluksen jälkeen. Paikalla on pappi tai muu seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten.

Kirkolliset toimitukset hoidetaan poikkeusjärjestelyin

Kirkolliset toimitukset eli kasteet, häät ja hautajaiset, hoidetaan toistaiseksi poikkeusjärjestelyin. Muistotilaisuuksia ja kastejuhlia ei järjestetä seurakunnan tiloissa. Haudalla tapahtuvaa siunaamista suositellaan. Kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Seurakunnan työntekijät sopivat yhdessä perheiden ja omaisten kanssa kirkollisten toimitusten järjestämisestä.

Seurakunnan toimistot ovat suljettu 13.4. saakka

Kajaanin seurakunnan toimistot (kirkkoherranvirasto) palvelevat ainoastaan puhelimitse (08) 617 21 maanantaista perjantaihin klo 9–15 tai sähköpostitse kajaani.seurakunta@evl.fi

Vaikka kasvokkain kohtaamista on jouduttu rajoittamaan, seurakunnan työntekijät ovat edelleen ihmisten tukena ja tavoitettavissa. Tarkemmat yhteystiedot voi tarkistaa täältä.

”Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.” Jes. 43:1

2020-03-17 15:45:46.0