Kajaanin seurakunta supistaa toimintaansa koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi

Jumalanpalvelukset jatkuvat Kajaanin kirkossa ja koululaisten iltapäivätoiminta järjestetään, mutta kaikki muu seurakunnan toiminta jää toistaiseksi tauolle. Kirkolliset toimitukset pidetään sovitusti, mikäli se on mahdollista.

Tilanteen mukaan toimituksiakin voidaan kuitenkin joutua siirtämään tai vieraiden määrää rajoittamaan. Työntekijät eivät myöskään välttämättä osallistu muistotilaisuuksiin tai juhliin.

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä (sote) suosittelee tartuntatautilain (1227/2016, 58§) nojalla 13.3.2020 alkaen, että kaikki Kainuun maakunnan alueelle suunnitellut ei lakisääteiset yleisötilaisuudet ja kokoontumiset perutaan 19.4.2020 saakka. Myös Kirkkohallitus on suosittanut seurakunnille, että ne toistaiseksi luopuvat kaikista sellaisista kokoontumisista, jotka eivät kuulu lakisääteisten tehtävien hoitoon.

Kajaanin seurakunta on päättänyt peruuttaa kaiken seurakunnan kokoavan toiminnan. Tämä koskee rippikoulua, kerhoja ja muuta ryhmätoimintaa, konsertteja sekä muita tilaisuuksia.

16. maaliskuuta alkaen jumalanpalvelukset järjestetään ainoastaan Kajaanin kirkossa, ja niitä vietetään ilman ehtoollista ja kirkkokahveja.

Kajaanin kirkon jumalanpalvelukset voi kuunnella sunnuntaisin klo 10 alkaen Radio Dei –kanavalta (taajuus 100 MHz) tai Radio Dein nettiradiosta.

Puhuminen auttaa huolissa

Mikäli koronavirus ja sen uutisointi aiheuttavat huolta, seurakunnan työntekijöihin voi olla yhteydessä. Apua on saatavissa myös Kirkon keskusteluavun kautta. Palveleva puhelin on avoinna joka ilta klo 18–24 numerossa 0400 22 11 80. Palveleva chat palvelee ma-pe klo 12–20 osoitteessa kirkonkeskusteluapua.fi.

Rukoilemme niiden puolesta, joita sairauden eteneminen pelottaa
ja epätietoisuus tulevasta ahdistaa.
Anna heille luottamusta sinun hoitoosi.
Rukoilemme hoitotyössä olevien puolesta.
Anna heille viisautta ja voimaa sairaiden kohtaamiseen.
Kiitämme kaikista niistä, jotka sinun työtovereinasi
hoitavat sairaita ja kuolevia.
Auta meitä elämään rohkeasti sinuun turvaten.
Ole meidän kanssamme elämässä ja kuolemassa.

2020-03-14 11:10:22.0