Yhteisvastuu 2020: Tukea vanhemmuuteen Suomessa ja maailman katastrofialueilla

Yhteisvastuu 2020 tekee ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tukemalla vanhemmuutta Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Keräys käynnistyy sunnuntaina 2. helmikuuta.

väsynyt perheenisä, jonka ympärillä häärii neljä vilkasta lasta

–Vanhempien ei tarvitse jäädä yksin. Apua saa, kun sitä hakee, diakonissa Anne Matilainen tiivistää Yhteisvastuukeräyksen teeman.

Matilaisen mielestä on tärkeää, että rahallisen keräyksen lisäksi kanpanjalla voidaan lisätä tietoisuutta saatavilla olevasta avusta.

Yhteisellä asialla vanhempia tukemassa

Kajaanin seurakunnan yhteistyökumppaneina Yhteisvastuukeräyksessä toimivat Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kainuun piiri sekä Kainuun soten perhekeskus.

–Tämän vuoden teema koskettaa meitä kaikkia lapsiperhetoimijoita, joten on luontevaa tehdä yhteistyötä vanhemmuuden tukemiseksi, Kainuun soten perhekeskus­koordinaattori Helena Saari ja MLL:n Kainuun piirin toiminnanjohtaja Seija Karjalainen toteavat.

–Olemme yhteisellä asialla tukemassa vanhempia heidän kasvatustyössään. Opimme toinen toisiltamme ja voimme tehdä enemmän kuin jokainen erikseen, ja mahdollisesti löytää jotain uutta, Saari arvioi.

Kevätkauden aikana Kajaanissa tullaan järjestämään useita yhteisvastuutempauksia, muun muassa Sinä riität -perhetapahtuma Lehtikankaan monitoimi­talolla 23. maaliskuuta.

Sinä riität hyvään vanhemmuuteen

Tämän päivän haasteet perheissä ja ulkoapäin tulevat paineet kuormittavat perheitä monin tavoin.

–Elämme suoritusyhteiskunnassa, jossa vanhemmuudestakin on tehty suorittamista, Anne Matilainen pohtii.

–Äiti tai isä saattaa helposti kuvitella olevansa ainoa väsynyt ja kiukkuinen vanhempi ja että kaikki muut ovat parempia. Siksi esimerkiksi perhekerhoista saatava vertais­tuki on tärkeää. On lohdullista huomata, että kaikki vanhemmat käyvät läpi samoja tunteita.

Matilainen arvioi, että ihannemielikuva vanhemmuudesta ja perhe-elämästä syntyy median välityksellä.

– Kun arjen todellisuus ei olekaan samanlainen kuin mainosten vitivalkoinen koti, jossa juoksee kolme–neljä iloista taaperoa rusetti kaulassa, tulee helposti olo, että on epäonnistunut vanhempana.

Yhteisvastuukampanjan otsikko Sinä riität muistuttaa, että vanhemmuuden ei tarvitse yltää unelmamittoihin. Mutta silloin, kun arjessa on haasteita ja omat voimavarat eivät tunnu riittävän, apua ja tukea on saatavilla.

Keräysvaroilla apua vanhemmuuden arkeen

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 40 prosenttia jää Suomeen ja se käytetään vanhemmuutta sekä lapsen ja vanhemman välistä suhdetta vahvistaviin, kynnyksettömiin tukitoimiin. Yhteisvastuun tuotolla tuotettava tuki voi olla esimerkiksi vertaistukea vanhemmalle, perheen yhteinen harrastusmahdollisuus tai luotettavan aikuisen tuki kuormittuneille perheille. Erityisesti kaivataan lisää matalan kynnyksen apua vanhemmuuden arkeen.

Keräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan kansainväliseen apuun Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta. Ulkomailla vanhemmuuden ja perheiden monipuolinen tukeminen on elintärkeää esimerkiksi luonnon­katastrofeille alttiilla alueilla ja pakolaisleireillä, joissa vanhemmat joutuvat keskittymään selviytymiseen ja toimeentulon hankkimiseen.

Yhteisvastuukeräyksen avaus sunnuntaina 2.2.

Klo 10 Liikuttava perhemessu Kajaanin kirkossa, minkä jälkeen n. klo 11.30 avaustilaisuus ja lounas Keskusseurakuntakodilla.
Klo 12 kinkerit ja yhteisvastuulounas Karjalan pirtissä Vuolijoella.

Kajaanin seurakunnan Yhteisvastuu-tapahtumia

Tule mukaan vapaaehtoiseksi