Kainuun mereltä maailman merille – Suomen Merimieskirkon kesäjuhla Kajaanissa

Suomen Merimieskirkon kesäjuhla järjestetään Kajaanissa 9.–11. elokuuta. Kaikille avoimen kesäjuhlan teemana on Kainuun mereltä maailman merille. Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen saarnaa sunnuntain juhlajumalanpalveluksessa Kajaanin kirkossa.
kainuun_meri1_THUMB.jpg

Juhlan järjestävät yhteistyössä Suomen Merimieskirkko ja Kajaanin evankelis-luterilainen seurakunta. Järjestelyissä mukana olleet seurakunnan merimieskirkkopiiriläiset haluavat tarjota kaupunkiin saapuville vieraille aitoa kainuulaista henkeä.

– Oulujärvi on mahtava, ja Kajaaninjoki sitä vielä täydentää. Siitähän me ponnistamme, Oulujärvestä eli Kainuun merestä, maailman merille, pastori Anneli Toppinen pohtii juhlan teemaa.

Työtä merenkulkijoiden ja ulkomailla asuvien suomalaisten hyväksi

Suomen Merimieskirkko tekee työtä merenkulkijoiden ja ulkomailla asuvien suomalaisten hyväksi ja pitää yllä suomalaisia merimieskirkkoja Suomessa ja muualla Euroopassa. Toiminnassa syntyy vuosittain noin 300 000 kohtaamista.

Vapaaehtoistyö on keskeinen osa Merimieskirkon toimintaa ja kirkolla työskentelee vuosittain noin 1000 vapaaehtoista. Kajaanin seurakunnassa on vuodesta 1930 saakka toiminut merimieskirkkopiiri, joka tukee Merimieskirkon tekemää työtä.

Apua ja tukea Merimieskirkko antaa myös ulkomailla asuville ja liikkuville suomalaisille, jotka muodostavat noin 70 prosenttia Merimieskirkon asiakaskunnasta.

Ohjelma

Kesäjuhlaa aloitellaan perjantaina 9.8. klo 18, jolloin Raatihuoneentorilla nautitaan kahvit iltanuotiolla musiikin, yhteislaulun ja leikkimielisen kilpailun lomassa.

Lauantaina 10.8. tapahtumapaikkana on Linnantauksen seurakuntakeskus (Kaplastie 2) klo 12 alkaen. Klo 14.30 alkavassa pääjuhlassa luvassa on musiikkia, yhteislaulua, tanssia, tietoa Kajaanin historiasta ja välähdyksiä merimieskirkkotyöstä. Juhlassa esiintyy mm. Kajaani Dancen Äijät-nykytanssiryhmä.

Klo 19 urkuri Olli Kinnunen ja sopraano Eeva Hartemaa tarjoavat Merellisen musiikki-illan, jossa kuullaan mereen liittyvää musiikkia. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

Sunnuntai 11.8. huipentuu klo 10 juhlajumalanpalvelukseen Kajaanin kirkossa. Jumalanpalveluksessa saarnaa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen. Lopuksi juodaan kirkkokahvit Keskusseurakuntakodilla. Klo 12 on vuorossa perinteinen tervasoutunäytös Kajaaninjoella kesäjuhlan teemaan liittyen.

Merimiespapit saarnaavat sunnuntaina klo 10 myös seuraavissa Kainuun kirkoissa:
Vuolijoen kirkko, Tuomas M. Meurman
Ristijärven kirkko, Hanna Vuollo
Hyrynsalmen kirkko, Jaakko Laasio

Lue lisätietoja kesäjuhlasta ja tarkempi ohjelma tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2019-08-06 16:05:00.0