Pyhäinpäivänä syttyvät kynttilät läheisten muistolle

Pyhäinpäivä on säilyttänyt Suomessa asemansa vainajien muistopäivänä.
pyhainpaiva2_THUMB.jpg

Suomalaisilla on pyhäinpäivänä tapana muistaa edesmenneitä rakkaitaan ja viedä näiden haudoille kynttilöitä ja seppeleitä. Tapa yleistyi toisen maailmansodan jälkeen, ja se on jäänyt meille vahvaksi perinteeksi. Pyhäinpäivä on myös neljänneksi suosituin kirkossakäyntipäivä viimeisten, vuoden 2015 tilastojen mukaan.

Tänä vuonna pyhäinpäivää vietetään lauantaina 3.11. Pyhäinpäivää vietetään aina sinä lauantaina, joka osuu 31.10. ja 6.11. väliseen aikaan.

Monissa seurakunnissa pyhäinpäivän hartaushetkessä muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia ja sytytetään kynttilä heidän muistolleen, niin myös meillä Kajaanissa. Pyhäinpäivän messussa pääkirkossa luetaan vuoden aikana Kajaanissa hautaan siunattujen nimet, samoin Vuolijoella illalla järjestettävässä sanajumalanpalveluksessa luetaan vuoden aikana Vuolijoella hautaan siunattujen nimet.

Pyhäinpäivässä yhdistyy kaksi keskiaikaista juhlaa: alun perin marttyyrien muistoksi vietetty kaikkien pyhien muistopäivä sekä kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

Pyhäinpäivään on toisen maailmansodan jälkeen liittynyt myös kekri eli vanha suomalainen sadonkorjuujuhla. Nykyään meillä on yleistynyt myös Halloweenin vietto, johon kuuluvat kurpitsalyhdyt, naamiaiset ja karkkeja ja kepposia jakavat lapset.

Katso tästä pyhäinpäivän tapahtumat Kajaanin seurakunnassa

Pyhäinpäivän messu Kajaanin kirkosta klo 10 alkaen on kuultavissa suorana lähetyksenä Radio Kajauksessa.

Sosiaalisessa mediassa pyhäinpäivän tunnelmia voi jakaa tunnuksella #sytytänkynttilän.

Lisätietoja pyhäinpäivästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pyhäinpäivä.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2018-10-30 11:03:00.0