Pahoittelemme häiriöitä Kajaanin kirkon messujen radioinneissa

Pahoittelemme, että sunnuntaina 14.10. Kajaanin kirkon messun radiolähetys mykistyi lähetyslaitteiston yhteysongelman vuoksi. Vikaa on korjattu ja pyrimme varmistamaan, että messujen radiointi toimisi jatkossa mahdollisimman sujuvasti.

Kajaanin kirkon messun radioinnissa ilmeni sunnuntaina 14.10. teknisen järjestelmän häiriöitä, jotka aiheuttivat sen, että Kajaanin kirkon messun radiolähetys mykistyi teknisten ongelmien vuoksi. Yhteys katkeili, eikä sitä pyrkimyksistä huolimatta saatu toimimaan normaalisti.

Asiasta oltiin tietoisia jo lähetyksen aikana niin Kajaanin seurakunnassa kuin myös Aito Kajauksen ohjelmatoimituksessa. Ongelmaa kartoitettiin ja vika paljastui Kajaanin kirkossa olevan lähetyslaitteiston yhteysongelmaksi.

Vikaa on nyt korjattu ja toivottavasti järjestelmä toimii jatkossa vakaasti. Kajaanin kirkon ja Kajauksen välillä käytetään langatonta yhteyttä, joka on altis häiriöille. Aiemminkin yhteys­ongelmia on ilmennyt, mutta ne ovat pääsääntöisesti olleet vain hyvin lyhytaikaisia katkoksia.

Olemme hyvin pahoillamme, että emme onnistuneet toteuttamaan sunnuntain 14.10. lähetystä ilman häiriöitä. Saamamme runsas palaute kertoo siitä, että radio­jumalanpalvelusta kuunnellaan paljon ja että se on hyvin tärkeä monille Kajauksen kuuntelijoille. Tietoliikenne­katkokset ovat valitettavasti yleisiä ja on muistettava, että tietoteknologiajärjestelmät ovat haavoittuvia. Seurakunnan tavoitteena on varmistaa, että messujen radiointi jatkossa toimii mahdollisimman sujuvasti.

Marko Miettinen
kirkkoherra