Seurakuntavaaleissa 8 valitsijayhdistystä ja 82 ehdokasta

Valitsijayhdistyksiä ja ehdokkaita on mukana vähemmän kuin edellisissä vaaleissa, mutta alle 30-vuotiaiden ehdokkaiden määrä kasvoi.
vaalit-banner-555x300_S.png

Kajaanin seurakunnassa jätettiin määräaikaan mennessä kahdeksan valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjat. Vaalilautakunta hyväksyi 17.9. kokouksessaan kaikki kahdeksan perustamisasiakirjaa. Virallisesti hyväksyttyjä ehdokkaita on 82.

Edellisissä seurakuntavaaleissa, vuonna 2014, ehdokkaita oli kymmeneltä ryhmittymältä yhteensä 109. Tänä vuonna valitsijayhdistyksiä on kaksi vähemmän ja ehdokkaita 27 vähemmän, mutta alle 30-vuotiaiden ehdokkaiden määrä on kasvanut. Ehdokkaista alle 30-vuotiaita on 17, kun edellisissä vaaleissa heitä oli 12. Naisia ehdokkaina on 42 ja miehiä 40.

Mukana on kolme uutta valitsijayhdistystä: Kuka muu muka, PerusS sekä Vihreä kirkko.

Sunnuntaina 18.11. järjestettävissä seurakuntavaaleissa valitaan Kajaanin seurakunnan kirkkovaltuustoon 33 jäsentä kaudelle 2019–2022. Äänioikeutettuja vaaleissa on 22 212, joista 16–17-vuotiaita on 694. Vaalien ennakkoäänestys on 6.– 10.11.2018.

Ehdokkaita asettaneet valitsijayhdistykset

• Keskustalainen seurakuntaväki
  • Kristillisten perusarvojen puolesta
  • Kuka muu muka