Kajaanin seurakunta aloittaa yt-neuvottelut

Kirkkoneuvosto päätti aloittaa Kirkon yhteistoimintasopimuksen mukaisen yhteistoimintamenettelyn työvoiman käytön vähentämiseen liittyvissä tilanteissa (tuta-menettely). Vähennystarve on enintään kymmenen henkilötyövuotta talousarvio- ja suunnitelmavuosina 2018–2020. Tavoitteena on saavuttaa noin 500 000 euron kustannussäästöt.

Yhteistoimintamenettely koskee koko henkilöstöä. Kajaanin seurakunnassa työskentelee noin 100 työntekijää. Tuotannolliset ja taloudelliset syyt, joiden vuoksi tuta-menettely käynnistetään, ovat kirkollisverotulojen lasku sekä seurakunnan talouden epätasapaino. Vuonna 2016 Kajaanin seurakunnan kirkollisverotulot laskivat edellisvuodesta 3,2 % eli 229 861 euroa. Vuoden 2017 kolmen ensimmäisen kuukauden kirkollisverotilitysten jälkeen Kajaanin seurakunnan kirkollisverotulot ovat 5,5 % eli 109 844 euroa vuotta 2016 jäljessä.

Tuta-menettely kestää vähintään 14 kalenteripäivää, jota edeltää vähintään viiden kalenteripäivän ilmoitusaika. Neuvottelut aloitetaan huhtikuun lopussa ja ne on tarkoitus saada päätökseen 31.5. mennessä.

Wed Apr 19 13:06:37 EEST 2017