Kolmen vuoden urakkana valmistui Kajaanin kirkon pienoismalli

Jarmo Kemppainen on rakentanut eläkepäivillään viisi kirkon pienoismallia, joista yhden Kajaanin kirkosta. Kajaanissa lapsuutensa varttunut mies muutti aikoinaan Etelä-Suomeen töihin. Kajaani on säilynyt hänelle kuitenkin tärkeänä paikkana ja hän vierailee täällä vuosittain.

– Kajaanin kirkolla on minulle erityistä tunnearvoa, koska se on rippi- ja vihkikirkkoni, Kemppainen kertoo puhelinhaastattelussa. Kajaanissa hän on suorittanut myös koulunsa: ensin Paltaniemen koulussa pari ensimmäistä vuotta ja siitä jatkaen Kirkkoahon kouluun ja edelleen Kajaanin yhteiskouluun.
Pienoismallien rakentamista Kemppainen kuvaa mieluisaksi puuhaksi. Aikaa niiden tekemiseen kuluu eläkeläiseltä kahdesta viiteen tuntiin päivässä:
– Mieli lepää, kun niitä tekee ja samalla unohtaa muut murheet, hän jatkaa.
Kaikki pienoismallin osat on valmistettu puusta ja puutikuista. Kajaanin kirkon pienoismallia hän pitää kaikkein työläimpänä, koska sen valmistamiseen kului kolme vuotta.
Yhden pienoismallin valmistamiseen hän arvioi kuluvat helposti muutama sata tikkua. Kun ystävien ja sukulaisten jäätelötikut eivät ole riittäneet, on hän haalinut tikkuja ilotulitusrakettien jäämistä sekä ostanut kaupasta.
– Työtä on vaikeuttanut, kun vanhoista kirkoista ei ole saatavilla pohjapiirustusta.
– Uuden pienoismallin toteutus lähtee usein siitä, että ensin ystävät toivovat pienoismallia jostakin rakennuksesta. Rupean tekemään, jos itsellä riittää kiinnostusta.

2024-01-10 11:25:00.0