Kajaanin kaupungin kulttuuripalkinto kanttori, kuoronjohtaja Juha Mikkoselle

Kajaanin kaupungin kulttuuripalkinto on myönnetty tänä vuonna kanttori, kuoronjohtaja Juha Mikkoselle. Osallisuus- ja hyvinvointijaoston päättämä palkinto jaettiin Itsenäisyyspäivän kansalaisjuhlassa Kaukametsän salissa keskiviikkona 6. joulukuuta.

Juhan palkitseminen.jpg

kuva: Antti Mäkinen

Juha Mikkonen on opiskellut kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemian Kuopion osastossa valmistuen Musiikin maisteriksi keväällä 2000. Ylimmän asteen kanttorin pätevyyden Mikkonen sai vuonna 2005 suoritettuaan kuoronjohdon tutkinnon.

Kajaanin seurakunnan keskimmäisen asteen kanttorin virassa Mikkonen aloitti elokuussa 2003 ja vuonna 2014 hänet valittiin nykyiseen virkaansa Kajaanin seurakunnan vastaavaksi kanttoriksi. Vastaavana kanttorina Mikkonen laatii seurakunnan konserttikalenterin, joka on vuosittain sisältänyt hyvin monipuolista musiikkia. Mikkosen periaate on, että ”kaikki musiikki on lähtökohtaisesti hyvää”.

Juha Mikkonen on muusikkona monipuolinen. Laulamisen, urkujen ja pianon soittamisen sekä kuorojen johtamisen lisäksi hän osaa soittaa trumpettia ja kitaraa. Monet eri musiikkityylit sujuvat häneltä luontevasti. Mikkonen mieltää itsensä ennen kaikkea yhteismusisoijaksi, myös roolissaan kuorojen ja soitinyhtyeitten johtajana. Kajaanin seurakunnassa hän johtaa kirkkokuoroa ja projektiluontoisesti toimivaa Linna Ensemble –lauluyhtyettä.

Kaukametsän Kamarikuoroa Juha Mikkonen on johtanut syksystä 2004 lähtien. Kuoro on korkeatasoinen ja Mikkonen on valmentanut sitä muun muassa useisiin suuriin kirkkomusiikkiteoksiin, joita on toteutettu yhteistyössä kuoron, Kaukametsän kamariorkesterin ja laulusolistien kanssa. Kamarikuoro on esittänyt vaativia lauluteoksia itsenäisestikin omissa konserteissaan.

Mikkonen on tehnyt myös kuorosovituksia virsistä ja laulusävellyksistä. Esimerkiksi vuonna 2009 Mikkonen sovitti Kajaanin Mieslaulajien tilauksesta Väinö Malmivaaran Rukousvirret mieskuoron ja baritoni Esa Ruuttusen esitettäväksi.

Suomen Kanttorikuoro Chorus Cantorum Finlandiaessa Juha Mikkonen on laulanut 25 vuotta. Kirkkomusiikin ammattilaisista koostuvana kuorona CCF:lla on ollut merkittävä vaikutus Mikkosen muusikkouden ja kuoronjohtajan taitojen kehittymiselle. Hän laulaa myös oululaisessa Voces-lauluyhtyeessä ja neljän mieskanttorin PaReMPi-kvartetissa.

Juha Mikkonen työskentelee Kajaanissa myös lasten ja nuorten hyväksi, sillä hän on toiminut nyt kolmen lukuvuoden ajan Keskuskoulun musiikkiluokkien orkesterin johtajana.

Mikkonen on toiminut vuodet 2013-2017 kirkkomusiikkia julkaisevan Yhteiskustannuksen (Suomen kanttori-urkuriliiton ja Suomen kirkkomusiikkiliiton toimielin) julkaisutoimikunnan puheenjohtajana. Tällä hetkellä hän on jäsenenä Kirkkohallituksen kanttorikoulutuksen seurantaryhmässä.

Juha Mikkosen johtama Kaukametsän Kamarikuoro ja Minna Tuhkalan johtama Kaukametsän Kamariorkesteri pitävät Joulu soi! -konsertin Kajaanin kirkossa 10. joulukuuta.

2023-12-07 08:48:39.0