Hautausmaakierros: Kajaanin vahvoja vaikuttajia 1900-luvulla

Hautausmaakierroksilla on oma erityinen tunnelmansa. Niillä kuljetaan rauhalliseen tahtiin hautamuistomerkiltä toiselle, ja usein joku kuulijoita kommentoi tai kertoo oman muistonsa. Ihmisten elämäntarinat kiinnostavat. Kuva: Aira Väyrynen-Larentzos

Kesän viimeisellä hautausmaakävelyllä käymme Kajaanissa 1900-luvulla vaikuttaneiden henkilöiden hautakummuilla.
Kaupunginviskaali Frans August Planting oli siltavoutina Paltamossa. Lehtori Irma Vartiainen harrasti museota ja opettaja Saima Sipilä oli taiteiden ystävä. Ritva Hyöky oli ensimmäinen nainen hovioikeuden presidenttinä. Kajaanin seminaarin puutarhuri Pasi Ailio löysi vuonna 1912 apteekin pihalta Kauppakatu 26:sta villinä kasvaneen suurimarjaisen mustaherukkapensaan. Vuorineuvos Niilo Kanto oli ensimmäinen isäntä Koskikarassa ja metsäneuvos Ilmari Ebeling soitti viulua. Volter Rihtniemi oli seminaarin ensimmäinen rehtori. Rovasti Lauri Ruskomaa oli "perso työlle" ja opettaja Pietari Kariniemi oli värikäs persoona. Räätäli Matti Heikki Haapalainen teki laivan ennen kuin takin.
Kävelykierros alkaa 23.8. klo 18 Kajaanin jokivarren Vanhan hautausmaan (Jauhokalliontie 1 A, 87200 Kajaani) siunauskappelissa, jossa on urkumusiikkia ja kappelin esittely. Kierroksen kesto on noin 1,5 tuntia ja sille on vapaa pääsy.
Kierroksen järjestävät Kajaanin ev.lut. seurakunta ja Kajaanin Matkailuoppaat ry. Laitathan kierrokselle tukevat kengät jalkaan hautausmaan epätasaisen maaston vuoksi. Sääesteen sattuessa opas kertoo haudoista siunauskappelissa.

Tervetuloa mukaan!
Kajaanin Matkailuoppaat ry