Seurakuntavaalien toinen ennakkoäänestyspäivä ensimmäistäkin vilkkaampi

Seurakuntavaalien toinen ennakkoäänestyspäivä on jatkunut ensimmäistäkin vilkkaampana. Ääniä annettiin seuraavasti:

Prisma 235
Linnantauksen srk-keskus 109
Kajaanin lukio 48
Seurakuntakeskus 71
Vuolijoen seurakuntatalo 57

Yht. 520

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys jatkuu lauantaihin 12.11. saakka. Torstaina äänensä voi antaa Prismassa (klo 9-18), Kajaanin seurakuntakeskuksella (klo 9-15), Otanmäen seurakuntatalolla (klo 10-18) ja Kainuun ammattiopistolla (klo 11-13).

Kajaanin seurakunnan äänioikeutettujen määrä on 20 721. Seurakuntavaalit ovat ainoat valtakunnalliset vaalit, joissa 16-vuotialla on äänioikeus.

Marraskuun vaaleissa valitaan 33 luottamushenkilöä Kajaanin kirkkovaltuustoon. Luottamushenkilöt päättävät mm. siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten. Seurakuntavaalit ovat myös arvovaalit. Paikalliset luottamushenkilöt valitsevat maallikkoedustajat kirkolliskokoukseen, joka on koko kirkon korkein päättävä elin.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11. klo 11-20 Kajaanin kirkossa.
Seurakuntavaalien yhteydessä järjestetään seurakuntavaalikeräys yhteistyössä Kirkon Ulkomaanavun, Kirkkopalvelujen Kotimaanavun, Suomen Lähetysseuran ja Suomen Pipliaseuran kanssa. Varoja kerätään konfliktien ja kriisien uhrien tukemiseen kansainvälisesti ja Suomessa.
Seurakuntalaiset ovat saaneet postitse vaalikirjeen ilmoituskortin, joka kannattaa ottaa mukaan ennakkoäänestyspaikalle äänestämisen nopeuttamiseksi.

Seurakuntavaaliehdokkaisiin voi tutustua vaalikoneen kautta: seurakuntavaalit.fi/vaalikoneLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kajaanin seurakuntavaaleissa on 63 ehdokasta seitsemältä eri ehdokaslistalta.
Nykyisistä luottamushenkilöistä 20 on asettunut ehdolle vaaleissa. Uusia ehdokkaita vaaleissa on 43. Nuoria ehdokkaista (18–30 vuotta) on kahdeksan.

2022-11-10 08:30:00.0