Vuolijoen kirkko otetaan käyttöön ensimmäisenä adventtina

Vuolijoen kirkon peruskorjaus alkaa olla loppusuoralla. Remontoitu kirkko otetaan käyttöön ensimmäisenä adventtisunnuntaina 27. marraskuuta. Seurakunta on järjestämässä juhlamessuun myös bussikuljetuksen, josta tiedotetaan myöhemmin.

20221018_085156.jpg

Vuolijoen kirkko on Kainuun ainoa harmaakivikirkko. Sen on suunnitellut arkkitehti Josef Stenbäck. Rakennustyyliltään kirkko edustaa jugend-vaikutteista kansallisromantiikkaa. Kirkon peruskorjauksessa julkisivujen rappaukset ja luonnonkivi saumaukset uusittiin ja maalattiin sekä luonnon kivipinnat puhdistettiin. Vesikatto ja muut peltiosat maalattiin sekä ikkunat ja ovet huoltomaalattiin. Julkisivukorjaus toteutui joutuisasti, koska alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen peruskorjaus valmistuikin jo vuoden 2022 aikana.

Peruskorjauksen valmistumisen myötä Vuolijoen jumalanpalvelukset päästään toimittamaan jälleen Vuolijoen kirkossa. Korjauksen aikana toiminnan järjestäminen vaati erityisjärjestelyjä: jumalanpalvelukset pidettiin Vuolijoen seurakuntatalolla. Hautaan siunaamiset toimitettiin joko ulkona haudan äärellä, hautausmaan huoltorakennuksen näyttötiloissa tai seurakuntasalissa. Korjauksen aikana myös kirkonkellot olivat pois käytöstä, joten sanomakelloja ei voitu soittaa. Omaiset pääsivät kuulemaan sanomakellot kuitenkin Otanmäessä tai kaupunkialueen kirkoissa.

2022-11-01 08:53:50.0