Seurakuntavaalit 2022

Tänä vuonna Kajaanin seurakuntavaaleihin on asettunut 63 ehdokasta seitsemästä valitsijayhdistyksestä. Valitsijayhdistykset ovat Kajaanin sosialidemokraattinen ja sitoutumaton kirkkoväki (10), Kuka muu muka (3), Tunne vastuusi – vasemmistolainen seurakuntaväki (8), Kristillisten perusarvojen puolesta (10), Vihreä kirkko (3), Keskustalainen seurakuntaväki (22) ja Kuunteleva kirkko (7).

Naisia on ehdolla 38 ja miehiä 25. Uusia ehdokkaita vaaleissa on 43. Nuoria ehdokkaista (18–30 vuotta) on kahdeksan. Kirkkovaltuustoon valitaan 33 luottamushenkilöä.

Kajaanin seurakunnan äänioikeutettuja jäseniä on noin 20 000. Luottamushenkilöt päättävät mm. siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten.

Seurakuntavaalit toimitetaan neljän vuoden välein. Ennakkoäänestysviikko järjestetään ti-la 8.–12.11. ja varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 20.11.

Luottamushenkilöt päättävät siitä, millaisia linjauksia Kajaanin seurakunta seuraavina vuosina tekee ja mihin seurakunnan varoja käytetään.

Kajaanilaiset luottamushenkilöt vaikuttavat myös välillisesti koko kirkon asioihin, sillä he äänestävät Kuopion hiippakunnan edustajat kirkolliskokoukseen.

Seurakuntavaalit järjestetään 20.11.2022

Tärkeät päivämäärät