Rippijuhlat

Rippikoulu on nuoren hieno mahdollisuus tutustua itseensä, seurakuntaan ja Jumalaan. Lähde mukaan löytöretkelle!

Rippikoulu on seurakunnan kastekoulu. Se käydään tavallisesti noin 15 vuoden ikäisenä. Siellä pohditaan elämän perusasioita ja kirkon uskoa, sekä opetellaan hiljentymistä ja toisten huomioonottamista. Opettajina toimivat pääasiassa pappi, nuorisotyönohjaaja ja kanttori sekä isoset, jotka ovat vähintään kaksi vuotta  rippikoululaisia vanhempia nuoria. Rippikoulun käyminen on vapaaehtoista, mutta se on portti täysivaltaiseen seurakunnan jäsenyyteen.

Rippikouluihin ilmoittautumisesta: kajaaninseurakunta.fi/rippikoulu

Aikuisrippikoulu ja yksityisrippikoulu

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena tai yksityisesti. Aikuisrippikoulu on useimmiten yksityisrippikoulu, jonka laajuus on noin 20 tuntia. Aikuisrippikoulussa luet kirjoja ja keskustelet papin kanssa uskon tärkeimmistä asioista. Joskus voi olla mahdollista, että aikuisrippikoulu järjestetään pienryhmänä, mikäli yhtä aikaa rippikoulun haluaa käydä useampi suunnilleen samassa elämäntilanteessa oleva aikuinen. Yksityisrippikoulun voi tarvittaessa käydä myös nuori.

Halutessasi käydä rippikoulun yksityisesti voit ottaa yhteyttä rippikoulutyöstä vastaavaan pappiin Jyri Kittiin 044 7444 106 tai kehen tahansa sinulle ennestään tuttuun pappiin.

Kuvaaja: Jussi Vierimaa/Kirkon kuvapankki