Hautajaiset

Kristinuskon mukaan kuolema ei ole kaiken loppu. Uskomme ylösnousemukseen. Sen tähden hautaan siunaamisessa on myös toivo ylösnousemuksesta ja taivaaseen pääsemisestä.

Hautaan siunaaminen on luonteeltaan kristillisen seurakunnan jumalanpalvelus. Siihen kuuluu Raamatun lukua, rukouksia, puhe, virsiä ja jumalanpalvelukseen sopivaa musiikkia. Kun pappi siunaa vainajan, hän sanoo vainajan nimen ja siunaa hänet esimerkiksi seuraavilla sanoilla: ”Maasta sinä olet tullut, maaksi sinun pitää jälleen tulla. Jeesus Kristus, Vapahtajamme, herättää sinut viimeisenä päivänä.” Samalla pappi laittaa kolme kertaa hiekkaa arkulle.

Siunaustilaisuuden alussa tai lopussa omaiset, sukulaiset, työtoverit ja ystävät vievät arkulle kukkatervehdyksen.

Seurakunnassa hautausasioita hoidetaan hautausasiain toimistossa, Kajaanin seurakuntakeskus, Linnankatu 12, joka on avoinna ma-ti,

to-pe klo 9-15, p. (08) 6172 2259 (keskiviikkoisin toimisto on suljettu)

Hautausasiain toimistossa sovitaan mm. kappelin varauksesta, hautapaikasta, haudankaivuusta, hautaustavasta ja muista hautaukseen liittyvistä asioista. Siunauksia toimitetaan pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin klo 10, 11, 12 ja 13, joihin on etukäteen varattu toimituksen hoitava pappi.

Siunauksen toimittava pappi ottaa ennakkoon yhteyttä omaisiin sopiakseen toimituskeskustelun ajankohdan. Toimituskeskustelussa sovitaan siunaustilaisuuden yksityiskohdista.

Risti hautakiveä vasten.
Kuvaaja: Kirkon kuvapankki/Henna Aaltonen