Kodin siunaaminen

Kodin siunaaminen on kirkollinen toimitus, jossa pyydetään Jumalan siunausta ja varjelusta perheen jäsenille sekä omalle kodille. Kodin siunaaminen voidaan toimittaa periaatteessa milloin tahansa, mutta usein se toimitetaan siinä vaiheessa, kun perhe on muuttanut uuteen kotiin. Kodin siunaaminen on juhlahetki. Raamatuntekstien ja rukousten lukemista voidaan jakaa läsnäolijoiden kesken. Myös virsien ja tekstien valinta tehdään yhdessä toimittajan ja perheen kesken.

Kodin siunaaminen voidaan luontevasti liittää myös kodissa tapahtuvaan kastejuhlaan.

Kodin siunaus kasteen yhteydessä

Kasteen yhteydessä toimitettava kodin siunaus voi tapahtua yksinkertaisimmillaan yhteiseen esirukoukseen liitettävällä kodinsiunaamisrukouksella.

Toimitukselle on olemassa myös aivan oma, erillinen kaavansa. Valkoisella liinalla peitetylle pöydälle on laitettu Raamattu, risti tai krusifiksi, kynttilä ja mahdollisesti kukka-asetelma.

Kodin siunaaminen ei katso elämäntilannetta tai asumismuotoa, joten ota rohkeasti yhteyttä seurakuntatoimistoon, p. (08) 617 21, toimituksen järjestämistä varten.

Kodin sohvapöydällä risti, juhlakukat ja kaksi kynttilää.
Kuvaaja: Lotta Numminen