Ajankohtaista

Paastonaika on matka, joka vie seurakunnan kohti ristin pitkäperjantaita ja pääsiäisen ylösnousemusta. Pääsiäinen on vuoden kierrossa kirkon suurin juhla. Siksi sillä on monivaiheinen valmisteluaika, paastonaika.

Esipaasto ja laskiainen

Pääsiäiseen valmistavan paastonajan pyhäpäivät ovat kuin kasvava jatkokertomus. Paastonaika alkaa 40 arkipäivää ennen pääsiäissunnuntaita. Paaston ensimmäinen päivä on keskiviikko, jota kutsutaan tuhkakeskiviikoksi. Silloin vietetään kirkkovuoden ainoaa katumusjumalanpalvelusta. Juuri ennen tuhkakeskiviikkoa vietetään laskiaista, jolloin luovutaan lihan syömisestä tai siitä mistä on aikomus paastota. Laskiainen on karnevaali (lat. carne vale = jäähyväiset lihalle). Laskiaista vietetään paastonaikaa edeltävästä sunnuntaista tiistaihin. Suomessa laskiaista vietetään usein laskemalla mäkeä.

Varsinaista paastoa voi edeltää kolmen sunnuntain esipaasto, jota varsinkin ortodoksisessa kirkossa kutsutaan myös papiston paastoksi.

paastokalenteri 2024