Seurakunnan olohuone avataan

Kajaanin seurakuntakeskuksen uusissa tiloissa avataan olohuone kaikkien seurakuntalaisten käyttöön. Tilojen avajaisia vietetään 13.–18. syyskuuta vallitseva koronatilanne huomioon ottaen.

– Juttuseuraa, mukava oleskelupaikka ja katseltavaa seinillä, vapaaehtoistoiminnan pappi Jaakko Kupiainen lupaa avajaisviikolle.
Avajaisviikolla ovet ovat auki maanantaista perjantaihin klo 9–19 ja lauantaina klo 11–15. Paikalla on seurakunnan työntekijä tai vapaaehtoinen esittelemässä tilaa. Tilassa on kahvitarjoilu, mikäli koronatilanne sallii.
– Olohuone on paikka, jonne voi tulla vapaasti istumaan, levähtämään hetkeksi – ja ihan ilmaiseksi. Tämä on myös hyvä tila käytettäväksi pienten tapahtumien järjestämiseen, kunhan toiminta on päiväsaikaan tapahtuvaa ja kaikille avointa, Jaakko muistuttaa tilojen käyttötarkoitusta ja jatkaa:
 – Nimenomaan johtava ajatus tilojen käytössä on, että se ei sulkisi ihmisiä ulkopuolelle, vaan jokainen voisi tuntea olonsa turvalliseksi ja tervetulleeksi ajattelipa mitä tahansa, tai uskoipa mitä tahansa. Siis toisin sanoen siellä on tilaa poiketa. Pohtimisen arvoinen on se ajatus, että tavallisella kohtaamisellakin ja yhteydellä on hengellinen merkitys, sellaisiksi meidät on luotu.

Vaihtuva taidenäyttely
Seurakunnan olohuoneessa on valmis tila käytettäväksi vaihtuvaa näyttelyä varten paikallisten tekijöiden taiteelle.
– Näin kuvat saavat katsojia myös talossa asioivista ihmisistä, samalla kun taide ilahduttaa olohuoneessa. Seurakunnan olohuone saisi olla seurakuntalaisten näköinen; tilat eivät olohuonetta tee, vaan lopultakin ihmiset, Jaakko Kupiainen sanoo.

Vapaaehtoisten tila
Vapaaehtoisilla on aivan olennainen merkitys seurakunnan olohuoneelle.
– Vapaaehtoisuutta kannattaa ajatella laajasti. Aavistan, että monilla voi olla mielessä jokin idea, mutta samalla mielessä epäilys, että miten pääsisi sen kanssa alkuun. Tila mahdollistaa yksittäisen jutun järjestämisen tai pitkäkestoisemman sitoutumisen. Tämähän sopii esimerkiksi pienelle ryhmälle katsomoksi. Yksittäisen, pienen keskusteluillan täällä voi järjestää, tai paneelikeskusteluja, Jaakko kertoo.
– Vapaaehtoisissa on laajasti osaamista, joten olisi ilahduttavaa, jos toiminta voisi olla seurakuntalaisten vetämää. He voisivat ehdottaa, suunnitella ja toteuttaa juttuja seurakunnan tarjoamissa puitteissa, työntekijöiden tuella, Jaakko rohkaisee ja toivottaa tervetulleeksi esittämään ideoita avajaisviikolle.
Seurakunnan olohuone on esillä myös Linnanvirta–tapahtumassa.

teksti: Olli-Pekka Heiskanen

2021-09-13 10:41:25.0