Kajaanin seurakunnan toiminnot 1.7.2020 alkaen

Heinäkuun alusta lähtien kokoontumisrajoituksia on väljennetty ja tiettyjä rajoituksia vapautettu. Korona-epidemian osalta tilanne on hyvin rauhallinen. Kajaanin seurakunnassa tämä tarkoittaa sitä, että 1.7. Kajaanin pääkirkko avataan vierailijoille. Myös kirkkoherranvirasto avautuu ja diakonian lähivastaanotot palaavat. Ohessa tarkempia tietoja kaikista seurakunnan toiminnoista kesän aikana:

Pääkirkon aukiolo

Kajaanin kirkko on avoinna tutustumista ja hiljentymistä varten aikavälillä 1.7.-16.8. joka päivä klo 10-18. Kirkossa palvelee kirkko-opas. Varauksia ryhmien vierailuille ei oteta toistaiseksi vastaan. Paltaniemen kuvakirkon aukiolosta vastaavat Paltamon seurakunta yhdessä Kajaanin kaupungin kanssa. Kuvakirkko on auki päivittäin 18.8. saakka klo 12-18. Vuolijoen kirkkoon voi tutustua kesäaikana sopimalla esittelystä erikseen (044 7444 490 tai 044 7444 492).

Kirkkoherranvirasto ja hautaustoimisto

Kirkkoherranvirasto ja seurakunnan hautaustoimisto palaavat normaaliin aukioloon 1.7. alkaen uudistetuissa Kajaanin seurakuntakeskuksen (entinen virastotalo, Linnankatu 12) tiloissa. Virasto on auki päivittäin klo 9-15.

Diakonian vastaanotto

Diakonian vastaanotolle voi varata ajan soittamalla seurakunnan vaihteeseen (08-61721) tai asioimalla paikan päällä seurakuntakeskuksen vaihteessa. Mahdollisuus asioida paikan päällä avautuu 1.7. alkaen. Vastaanottotilat ovat uudistetun seurakuntakeskuksen ensimmäisessä kerroksessa. Vastaanotolle voi tulla vain terveenä. Muussa tapauksessa diakoniatyöntekijät järjestävät asiakkaalle etävastaanottoajan. Vastaanottotiloissa vältetään tartuntariskiä käyttämällä pleksiä.

Jumalanpalvelukset

Messut järjestetään Kajaanin kirkossa turvallisuusperiaatteita noudattaen joka sunnuntai klo 10. Mahdollisuus seurata jumalanpalveluksia edelleen radion tai netin välityksellä jatkuu entisellään. Vuolijoki-Otanmäen alueella järjestetään erillisen suunnitelman mukaisesti messuja ja ulkoilmajumalanpalveluksia. Linnantauksen kirkossa toimitetaan 1.7. alkaen keskiviikkoisin klo 13 viikkomessu. Sunnuntaisin toimitettavat messut jatkuvat elokuun lopulla. Lehtikankaan kirkon jumalanpalveluselämä on kesätauolla.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisiin toimituksiin voi osallistua yli 50 henkeä riippuen tilan koosta, kunhan yleisiä terveysohjeita noudatetaan. Kastekahvit, hääjuhlat ja hautajaisten jälkeiset muistotilaisuudet ovat yksityistilaisuuksia, joiden järjestämisestä seurakunta ei vastaa, mutta joihin pappi voi osallistua pyydettäessä. Ohjeellinen osallistujien enimmäismäärä on kuitenkin enintään 50 henkeä. Pienessä kappelissa ei toistaiseksi toimiteta siunauksia.

Rippikoulut

Rippikoulut pidetään poikkeustilan vuoksi kaupunkipäivinä kesä-heinäkuun vaihteessa ja lyhennetyt leirijaksot heinä-elokuussa. Konfirmaatiot järjestetään välittömästi leirijaksojen jälkeen Kajaanin kirkossa. Konfirmaatiot järjestetään pandemian aiheuttamien turvallisuusperiaatteiden mukaisesti.

Turvasääntöjä yhä noudatetaan

Heinäkuun alusta lähtien on mahdollista pyytää työntekijää myös kotikäynneille ja onnitteluvierailuille syntymäpäiväjuhliin. Sairaalatyö jatkuu normaalisti. Sairaalapappi on tavoitettavissa arkipäivisin ja muut papit päivystävät kiireellisiä tapauksia varten iltaisin ja viikonloppuisin. Toistaiseksi hartaustilaisuuksia hoitokodeissa ei järjestetä.

Vaikka tautitilanne on helpottanut, vaara ei silti ole vielä ohi. Joudumme kohtaamaan taudin, joka aiheuttaa huomattavaa terveysvaaraa, ja jonka ominaisuuksia ei täysin tunneta. Siksi turvasääntöjä on edelleen noudatettava, jotta taudin leviämiselle ei synny uusia mahdollisuuksia.

2020-06-29 08:47:00.0