Kajaanin seurakunnan toiminta käynnistyy vaiheittain

Kajaanin seurakunta alkaa purkaa kokoontumisrajoituksia kesäkuun alusta lähtien Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispojen ohjeistuksen mukaisesti.

kajaanin_kirkko.jpg

Kajaanin kirkossa järjestettävät jumalanpalvelukset ovat avoimia sunnuntaista 7. kesäkuuta alkaen. Jumalanpalveluksissa noudatetaan 50 hengen kokoontumisrajoitusta. Myös ehtoollista vietetään erikoisjärjestelyin.

Seurakunta toivoo, että riskiryhmiin kuuluvat henkilöt noudattavat Suomen hallituksen suosituksia ja pyrkivät välttämään korona-altistumisen riskiä lisääviä tilanteita.

– Suosittelemme, että tartuntariskin välttämiseksi riskiryhmiin kuuluvat henkilöt osallistuisivat jumalanpalveluksiin edelleen verkon ja radion kautta, kirkkoherra Marko Miettinen toteaa.

Kajaanin kirkon jumalanpalvelukset lähetetään radioituna Radio Deissä (taajuus 100,00 MHz) ja striimattuna seurakunnan Facebook-sivulla sunnuntaisin klo 10. Tallenteet ovat katsottavissa myös myöhemmin seurakunnan YouTube-kanavalta.

Pääkirkon messujen lisäksi seurakunta toimittaa lyhyen ja hartausmuotoisen viikkomessun keskiviikkoisin klo 13 Linnantauksen kirkossa 10. kesäkuuta alkaen. Lehtikankaan jumalanpalvelukset ovat kesätauolla. Vuolijoki-Otanmäen alueella järjestetään kesäkirkko Tolsan rannassa sunnuntaina 7. kesäkuuta, ja alueella järjestetään kesäkirkkoja myös heinäkuussa.

Seurakunnan tilaisuuksissa ja kirkollisissa toimituksissa noudatetaan 50 hengen kokoontumisrajoitusta. Osallistujille turvataan mahdollisuus pitää riittävä etäisyys toisiin osallistujiin. Kirkkoon tulijoita opastetaan sijoittumaan penkkeihin siten, että lähikontakteilta vältytään.

Siunaustilaisuuksia toimitetaan joko haudalla, Valon kappelin isossa salissa tai Vuolijoen kirkossa. Muistotilaisuuksia ja kastetilaisuuksia voidaan kesäkuun alusta lähtien järjestää jälleen seurakunnan tiloissa. Tilaisuuksien enimmäisosallistujamäärää rajoitetaan tilakohtaisesti siten, että turvallisuusnäkökohdat huomioidaan.

2020-05-18 13:45:00.0