Kirkkoneuvoston kokouksen päätöksiä 19.1.

Kirkkoneuvoston kokous järjestettiin 19.1. seurakunnan virastotalolla.
Talousjohtajan virkaan esitetään Pauli Piilmaa
Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle yksimielisesti talousjohtajan virkaan varatuomari Pauli Piilmaa Kajaanista. Perusteluna hänen valinnalleen kirkkoneuvosto toteaa, että Pauli Piilmalla on talousjohtajan viran hoitamista varten soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja pitkä työkokemus taloushallinnon tehtävistä. Hän on hakijoista pätevin ja sopivin valittavaan tehtävään. Lisäksi hänellä on realistinen käsitys kirkon ja seurakunnan taloushaasteista ja konkreettisia ratkaisumalleja. Kirkkovaltuusto päättää talousjohtajan virasta 9.2. kokouksessaan.

Naksu-hankkeeseen valittiin hanketyöntekijät
Kirkkoneuvosto valitsi Naksu-hankkeen kokoaikaisiksi hanketyöntekijöiksi Maria Hakkaraisen Kajaanista ajalle 1.2.2016–31.12.2017 ja Veli-Pekka Kontion Kajaanista ajalle 1.2.2016-31.1.2017.
Alun perin toinen hanketyöntekijän työsuhde oli määritelty osa-aikaiseksi, mutta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen suostumuksella työsuhde muutettiin kaksivuotisesta työsuhteesta kokoaikaiseksi yksivuotiseksi työsuhteeksi. Toinen kokoaikainen hanketyöntekijä nähtiin tärkeäksi hankkeen käynnistämisen, toimintasuunnitelman ja -ympäristön luomisen ja haasteellisten asiakkaiden vuoksi.
Naksu-hankkeella tarkoitetaan nuorten asumisen ohjausta ja kokonaisvaltaista sosiaalista uudistumista, joka on saanut rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta vuosille 2016–2017 ELY-keskuksen kautta. Kohderyhmänä ovat kajaanilaiset 18–35-vuotiaat asunnottomat nuoret, joilla on usein erilaisten riippuvuuksien kierre.
Hanketta koordinoi Kajaanin seurakunta, ja diakoniatyöntekijä Anne Matilainen työskentelee hankkeen parissa osa-aikaisesti. Lisäksi yhteistyössä ovat mukana Kajaanin kaupunki, Kainuun Sote ja Kajaanin tukiasuntoyhdistys.

Hiippakuntavaltuuston ja kirkolliskokouksen vaalit kirkkovaltuuston kokouksessa
Kajaanin seurakunnan kirkkovaltuusto järjestää 9.2. kokouksessaan hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenten ja kirkolliskokouksen maallikkoedustajien vaalin.
Hiippakuntavaltuuston tehtävänä on muun muassa tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutusta hiippakunnassa ja sen seurakunnissa sekä hyväksyä hiippakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma ja talousarvio.
Kuopion hiippakuntavaltuustoon valitaan neljätoista maallikko- ja seitsemän pappisjäsentä. Hiippakuntavaltuuston nelivuotinen toimikausi alkaa 1.5.2016.
Kirkolliskokous on evankelisluterilaisen kirkon ylin päättävä elin. Se käsittelee asioita, jotka koskevat kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kuopion hiippakunnasta kirkolliskokoukseen valitaan kuusi maallikkoedustajaa ja neljä pappisedustajaa. Toimikausi on neljä vuotta 1.5.2016–30.4.2020.

Segezan kirkkorakennushankkeen varat Suomen Lähetysseuran hallintaan
Segezan seurakunta on ollut Kajaanin seurakunnan ystävyysseurakunta vuodesta 2002 alkaen. Vuodesta 2000 alkaen Segezan seurakunnalla on ollut kaksi vakavaa yritystä oman kirkkorakennuksen hankkimiseksi. Kumpikaan hankkeista ei ole toteutunut.
Seurakunta on kokoontunut vuosien varrella useissa paikoissa vuokralaisena. Vuonna 2010 seurakunta hankki Segezan kaupungilta toimistotilat kerrostalon alakerrasta, johon remontoitiin seurakunnalle toimitilat. Tilat hankittiin rakennusrahaston varoilla.
Kirkkoneuvosto päätti, että Kajaanin seurakunnan hallinnoimat Segezan kirkkorakennusrahaston varat, tällä hetkellä noin 102 000 euroa, siirretään Suomen Lähetysseuralle ja että Suomen Lähetysseura perustaa varoilla määräkäyttöisen rahaston. Rahaston varat käytettäisiin pitemmän ajan kuluessa vuosittaisina avustuksina Inkerin kirkon Segezan seurakunnan toiminnan tukemiseksi ja kehittämiseksi.
Kajaanin seurakunta edellyttää, että Suomen Lähetysseura raportoi vuosittain varojen käytöstä Kajaanin seurakunnalle.

Kajaanin seurakuntalehden uudistaminen
Kajaanin Seurakuntalehden ulkoasu on uudistumassa. Vuodesta 1958 ilmestyneen Seurakuntalehden uuden ulkoasun on suunnitellut mainostoimisto Tin can Oy:n Seija Nikkilä.
Seurakuntalehden uudistuksen tavoitteena on ollut yhdenmukaistaa Seurakuntalehden ulkoasu kirkon yhteisen graafisen ilmeen mukaiseksi. Toisena lähtökohtana on ollut selkeyttää lehden rakennetta ja laatia sille vakiopalstat. Luettavuuteen ja interaktiivisuuteen on myös panostettu.
Lehden näkyvin uudistus on, että ilmoitustaulu ja Seurakunta toimii –rivi-ilmoitukset yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi. Uudistettu Seurakuntalehti ilmestyy ensimmäisen kerran maalis–huhtikuussa.

2016-01-19 19:28:00.0