Muista kummilastasi – 2.6. on valtakunnallinen kummipäivä

Seurakunnat eri puolilla Suomea tarjoavat yhteistyökumppaneidensa kanssa monenlaista kivaa tekemistä kummeille kummilastensa kanssa sunnuntaina 2.6. Silloin vietetään valtakunnallista kummipäivää.
kummipäivän logo

Kummipäivää on vietetty muutamana viime vuonna mm. pääkaupunkiseudun seurakunnissa. Tänä vuonna kummipäivä on laajentunut valtakunnalliseksi, ja nyt kymmenet seurakunnat ovat päivässä mukana.

Kajaanin seurakunta järjestää kummipäivän yhdessä Sotkamon seurakunnan kanssa, ja ohjelmaa tarjoavat SuperPark Vuokatti sekä Luontohyvinvointikeskus Tyynelä. Katso lisätietoja.

Vinkkejä kummipäivän viettoon saa myös kummipäivän verkkosivuilta kummipaiva.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Suomessa on satoja tuhansia kummeja

Sekä vanhemmat että kummit pitävät kummin roolia tärkeänä.

”Kummius on minulle iso asia. Se on puolin ja toisin erityinen suhde. Kummina saan kulkea kummilapsen rinnalla ja olla aikuinen ystävä. Ajatuksenani on tehdä viisivuotiaan kummilapsen toiveiden mukaisesti kummipäivänä. Käymme ainakin SuperParkissa ja todennäköisesti Pikkulaivassa syömässä”, Espoossa asuva kummi Marika Mäkinen kertoo.

Kummipäivän tavoitteena on nostaa esille kummiutta ja muistuttaa, kuinka suuri asia kummius oikeastaan on ja tarjota helppoa ja mukavaa yhteistä tekemistä kummeille ja kummilapsille.

”Kummius on arvokas luottamustehtävä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla kummi, vaan kummius toteutuu siten kuin se kummin ja kummilapsen elämäntilanteisiin parhaiten sopii. Kummipäivänä on hyvä syy vaikkapa soittaa kummilapselle, laittaa viesti tai lähteä tekemään yhdessä molemmille mieluisia juttuja”, asiantuntija Jari Pulkkinen Kirkkohallituksesta sanoo.

2019-05-23 09:48:00.0