Kirkkoneuvoston päätöksiä 25.8.

Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se myöntää Toivo Sistoselle eron talousjohtajan virasta 1.2.2016 lukien, ja että se julistaa talousjohtajan viran haettavaksi 23.10.2015 mennessä.

Kajaanin seurakunta mahdollisesti lakkauttaa vahtimestarin ja toimistosihteerin viran
Kirkkoneuvosto esittää yksimielisesti yhden vahtimestarin viran ja toimistosihteerin viran lakkauttamista kirkkovaltuustolle 1. marraskuuta alkaen.
Kajaanin seurakunnan henkilöstöstrategiassa on arvioitu, että vuosina 2015–2018 henkilöstön arvioitu vähentämistarve on 6–7 vakinaista palvelussuhdetta. Henkilöstön vähentäminen on osa seurakunnan talouden sopeuttamiskeinoja. Henkilöstöstrategiaan on myös kirjattu, että vähennyksiä joudutaan tekemään kaikilla toimialoilla.
Kajaanin seurakunnan kiinteistöhallinnon puolella on seitsemän vahtimestarin virkaa ja ylivahtimestarin virka. Puistolan seurakuntakodin vahtimestari irtisanoutui seurakunnan palveluksesta viime vuonna. Siitä lähtien yksi vahtimestarin virka on ollut täyttämättä.
Tällä hetkellä Puistolan seurakuntakoti on vuokrattu Kajaanin kaupungille päivähoitotoimintaa varten. Seurakunta harkitsee Puistolan seurakuntakodin myymistä, koska seurakunnalla ei ole tilan käytölle tarvetta. Vahtimestareiden tämänhetkiset työtehtävät pystytään hoitamaan nykyisellä henkilöstöllä, joten vahtimestarin viran säilyttämiselle ei ole tarvetta. Tarvittaessa seurakunta käyttää vahtimestareiden työtehtävien hoitamiseen tilapäistyövoimaa.
Taloustoimistossa on talousjohtajan viran lisäksi kaksi toimistosihteerin virkaa, taloussihteerin-, kirjanpitäjän-, palkanlaskijan- ja kassanhoitajan virka. Taloustoimiston yksi toimistosihteerin virka on tällä hetkellä täyttämättä toimistosihteerin jäätyä eläkkeelle. Tätä virkaa ei ole tarkoitus täyttää, joten se voidaan lakkauttaa.

Seurakunnan olohuone perustetaan Koti-Kajaanin entisiin tiloihin
Kirkkoneuvosto päätti, että Kajaanin seurakunta vuokraa Osuuskauppa Maakunnalta huoneiston osoitteessa Kauppakatu 11 seurakunnan olohuoneeksi vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen ja pienryhmien kokoontumiseen syyskuun alusta alkaen. Seurakunnan ei tarvitse tehdä tilaa varten suuria investointeja ja olohuoneen kalusteet tulevat käyttöön vuokranantajalta. Samalla kirkkoneuvosto päätti luopua Kelan Pappilan kiinteistöstä.
Kajaanin seurakuntaa kannustettiin vuonna 2014 olleessa piispan­tarkastuksessa kehittämään vapaaehtoistyötä ja miettimään uudenlaisia jalkautumisen muotoja. Tämä uusi tila olohuone voi parhaassa tapauksessa vastata näihin molempiin piispan esittämiin haasteisiin myönteisellä tavalla.
Olohuoneen on tarkoitus olla avoimien ovien tila kaikille ja kaikenikäisille ihmisille. Olohuone palvelee keskellä kaupunkia ja kynnys siellä järjestettyyn toimintaan osallistumiseen on matala. Erillinen tila mahdollistaa myös uudenlaisen toiminnan kehittämisen musiikkityössä sekä nuorten aikuisten parissa.
Viikoittaiset päivystykset, "avoimet ovet", järjestetään työntekijöiden ja vapaaehtoistyöntekijöiden toimesta.

Seurakunta selvittää keinoja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten asumisen ohjaukseen
Kajaanin seurakunta on selvittämässä uusia keinoja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten asumisen ohjaukseen. Kohderyhmänä ovat kajaanilaiset 18–35-vuotiaat asunnottomat nuoret aikuiset, joilla on usein erilaisten riippuvuuksien kierre. Nuorella ei ole tietoa, taitoa tai kykyä hakeutua tukien ja avun piiriin.
Naksu-hankkeelle (eli nuorten asumisen ohjaus ja kokonaisvaltainen sosiaalinen uudistuminen) haetaan rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta vuosille 2016–2017. Mukana hankkeessa on seurakunnan lisäksi Kajaanin aikuissosiaalityö, Kajaanin Tukiasuntoyhdistys ry, Sospedsäätiön Kainuun kulttuuripaja Marilyn ja Kärpäntellinki ry.
Tavoitteena on vastata nuorten asunnottomuuteen sekä tukea elämänhallinnassa ja itsenäistymisessä. Mikäli hanke toteutuu, hankkeen vetäjät vuokraavat Kajaanin Pietarilta 5–7 asuntoa nuorille sekä erillisen toimitilan hanketyöntekijöille. Hankkeen työntekijä auttaa arkipäivän haasteissa, kuten virastossa asioinnissa ja lomakkeiden täyttämisessä sekä ohjaa tarvittaessa päihde- ja mielenterveyspalveluiden piiriin. Asukkaalla on mahdollisuus myös sosiaaliseen verkostoon ja ryhmätoimintaan. Tuetun asumisen aikana tehdään selkeä suunnitelma vuokrarästien maksusta ja harjoitellaan kodin perustaitoja.
Kolmen ja kuuden kuukauden kokeilun jälkeen asukkaalla on mahdollisuus muuttaa Kajaanin tutkiasuntoyhdistyksen asukkaaksi ja käynnit hanketyöntekijän kanssa vähenevät.
Kirkkoneuvosto päätti, että mikäli hanke toteutuu ja Euroopan sosiaalirahasto myöntää hankkeelle rahoituksen, seurakunnan diakoniatyöntekijä Anne Matilaiselle osoitetaan 50 % työajasta hanketyöhön.

Lyhyesti:
Kirkkoneuvosto jatkoi Paltaniemen kirkon vuokrausta vuosille 2016–2017.

Tue Aug 25 20:32:01 EEST 2015