Kajaanin seurakunnan toiminnot kesällä 2020

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on linjattu kokoontumissääntöjä valtioneuvoston uusien määräysten mukaisesti. Seurakuntakohtaisesti on eroja, miten linjauksia toteutetaan kesäkuusta eteenpäin. Pienissä seurakunnissa turvajärjestelyjen toteuttaminen on helpompaa kuin isoissa seurakunnissa. Kajaanin seurakunnan osalta on päädytty seuraaviin toimenpiteisiin.

Kajaanin kirkon pääovi on avoinna.

Jumalanpalvelukset

Messut järjestetään Kajaanin kirkossa turvallisuusperiaatteita noudattaen sunnuntaista 7. kesäkuuta alkaen. Suosittelemme, että riskiryhmiin kuuluvat seuraavat messuja edelleen radion tai netin välityksellä. Vuolijoki-Otanmäen alueella järjestetään ulkoilmajumalanpalveluksia. Linnantauksen kirkossa toimitetaan keskiviikkoisin klo 13 sanajumalanpalvelus 10. kesäkuuta lähtien. Lehtikankaan kirkon jumalanpalveluselämä on kesätauolla.

Kirkolliset toimitukset

Kirkollisiin toimituksiin voi osallistua yli 50 henkeä riippuen tilan koosta, kunhan yleisiä terveysohjeita noudatetaan. Kastekahvit, hääjuhlat ja hautajaisten jälkeiset muistotilaisuudet ovat yksityistilaisuuksia, joiden järjestämisestä seurakunta ei vastaa, mutta joihin pappi voi osallistua pyydettäessä. Ohjeellinen osallistujien enimmäismäärä on kuitenkin enintään 50 henkeä. Pienessä kappelissa ei toistaiseksi toimiteta siunauksia.

Asiointi seurakunnan toimistoissa

Kajaanin uusi seurakuntakeskus (Linnankatu 12) avataan tietyin rajoituksin maanantaista 22. kesäkuuta alkaen. Kirkkoherranvirastossa ja hautausasiain toimistossa on mahdollisuus asioida varaamalla ajan puhelimitse. Diakoniavastaanotto palaa takaisin Kajaanin seurakuntakeskukseen. Diakoniavastaanotoilla ja perheneuvonnassa asiakastapaamiset ovat mahdollisia sopimuksen mukaan. Asioida voi edelleen myös puhelimitse tai etäyhteyden kautta, mitä myös riskiryhmiin kuuluville suositellaan.

Rippikoulut

Rippikoulut pidetään poikkeustilan vuoksi kaupunkipäivinä kesä-heinäkuun vaihteessa ja lyhennetyt leirijaksot heinä-elokuussa. Perusteluna on piispainkokouksen suositus, että yön yli kestäviä leirejä ei järjestetä vielä kesäkuussa.

Konfirmaatiot järjestetään välittömästi leirijaksojen jälkeen Kajaanin kirkossa ja pienryhmäleirien osalta Kainuun opistolla Paltamossa. Konfirmaatiot järjestetään pandemian aiheuttamien turvallisuusperiaatteiden mukaisesti. Aikaisemman suunnitelman mukaan konfirmaatiot oli tarkoitus järjestää syyslomaviikon viikonloppuina. Tuolle ajankohdalle ennustetaan kuitenkin mahdollista epidemian toista aaltoa. Rippikoulujen ja konfirmaatioiden järjestämisestä ollaan tarkemmin yhteydessä koteihin.

Turvasääntöjä yhä noudatetaan

Toistaiseksi vierailuja hoitokoteihin ei järjestetä. Työntekijät eivät myöskään vieraile ikäihmisten syntymäpäiväjuhlissa. Sielunhoidollisia kotikäyntejä on mahdollista pyytää. Sairaalatyö jatkuu normaalisti. Sairaalapappi on tavoitettavissa arkipäivisin ja muut papit päivystävät kiireellisiä tapauksia varten iltaisin ja viikonloppuisin.

Vaikka tautitilanne on helpottanut, vaara ei silti ole vielä ohi. Joudumme kohtaamaan taudin, joka aiheuttaa huomattavaa terveysvaaraa, ja jonka ominaisuuksia ei täysin tunneta. Siksi turvasääntöjä on edelleen noudatettava, jotta taudin leviämiselle ei synny uusia mahdollisuuksia.

Marko Miettinen, kirkkoherra

Antti Minkkinen, hallintokappalainen