Vihkipäivä 02.02.2020

Rakkautta kannattaa juhlia!

Avatun raamatun päällä vihkisormus, josta muodostuu sydämen muotoinen varjo.

Helmikuun 2. päivä 2020 on kynttilänpäivä. Silloin kirkon juhlakynttilät syttyvät erityisesti vihkiparien kunniaksi, sillä Kajaanin kirkossa järjestetään vihkipäivä.

Avioliittoon vihkiminen tapahtuu mahdollisimman mutkattomasti. Pääkirkko on varattu vihkipareille klo 14—17. Papit, kanttorit ja suntio palvelevat maksutta.

Kihlakumppanit pyytävät yhdessä avioliiton esteiden tutkintaa perjantaihin 24.1.2020 mennessä siltä evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnalta, jonka jäseniä kihlakumppanit ovat tai toinen heistä on. Avioliiton esteiden tutkintaa voi pyytää myös maistraatissa.

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen edellyttää sen, että molemmat kihlakumppanit ovat rippikoulun käyneitä ev.lut. seurakunnan jäseniä tai että toinen kihlakumppaneista on jonkin muun kristillisen uskontokunnan jäsen. Lisätietoja avioliiton esteiden tutkinnasta saa kirkkoherranvirastosta.

Vihkimisessä tarvitaan kaksi todistajaa. Tarvittaessa todistajat löytyvät muista läsnäolijoista.

Avioliittoon vihkiminen on jumalanpalvelus, jossa soi siihen sopiva musiikki. Vihkipari voi esittää musiikkitoiveensa kanttorille. Toiveiden mukaan valittavissa ovat seuraavat papit: Anneli Toppinen, Jaakko Kupiainen tai Aila Kemppainen.

Ilmoittautuminen/vihkiajan varaaminen tapahtuu perjantaihin 17.1.2020 mennessä Kajaanin seurakunnan kirkkoherranvirastoon puh. 08 6172 2200, avoinna ma–pe klo 9–15. Toimituskeskustelu käydään papin kanssa henkilökohtaisesti ennen vihkipäivää.

Rakkautta kannattaa juhlia! Avioliitto on syvää sitoutumista toiseen ihmiseen. Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus, jossa pyydetään yhteiselle liitolle hyvän Jumalan siunausta.

Nyt rohkeasti naimisiin!

Lisätietoja antaa Aila Kemppainen, rovasti, puh. 044 7444 120