Kastepäivää vietetään Linnantauksen kirkossa lauantaina 5. lokakuuta

Kajaanin seurakunta järjestää kastepäivän Linnantauksen kirkossa lauantaina 5. lokakuuta. Kastepäivä on yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johon voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi.

Mukaan kutsutaan perheitä, joissa on kastamaton, alle 15-vuotias lapsi. Seurakunta on lähettänyt kutsukirjeen kaikkiin alle 10-vuotiaiden kastamattomien lasten perheisiin, joissa ainakin toinen vanhempi kuuluu kirkkoon.

Erilaisia kastepäiviä on järjestetty Suomen seurakunnissa jo monen vuoden ajan, Kajaanissa nyt ensimmäistä kertaa.

–Myös me Kajaanissa halusimme tarjota perheille helpon ja mutkattoman tavan kastaa lapsi, joka syystä tai toisesta on jäänyt kastamatta, lapsi- ja perhetyön pastori Sanna Oikarinen kertoo.

–Vauvaperheen haastavassa arjessa kastejuhlan järjestäminen voi tuntua liian vaativalta. Ei ole mikään ihme, jos kakkujen leipominen tai juhlien järjestäminen ei tunnu kaikkein tärkeimmältä tehtävältä. Tai ehkä lapsen kastaminen ei muuten tunnu sillä hetkellä ajankohtaiselta.

Kastepäivä on perheelle helppo tapa järjestää kaste, seurakunta huolehtii kaiken valmiiksi kakkukahveista kirkon koristeluun. Kastepäivään on myös perheen lähipiiri tervetullut juhlimaan tärkeää hetkeä. Tilaisuudessa lauletaan tuttuja lastenvirsiä säestettynä.

Kastepäivään ilmoittaudutaan 29.9. mennessä osoitteessa kajaaninseurakunta.fi/kastepaiva tai soittamalla kirkkoherranvirastoon puh. (08) 6172 2200.

Huomioon otettavaa kasteeseen liittyen:

• Alle 12-vuotiaan kastettavan toisen huoltajan on kuuluttava kirkkoon. Yli 12-vuotiaan kohdalla riittää huoltajien suostumus. Yli 15-vuotiailta edellytetään rippikoulua.

• Kastettavalla tulee olla kaksi kummia. Kummien tulee olla konfirmoituja ev.lut. kirkon jäseniä. Jos kummien löytäminen tuottaa vaikeuksia, kirkkoherran luvalla voi yksikin kummi riittää.

Lisätietoja: lapsi- ja perhetyön pastori Sanna Oikarinen, sanna.oikarinen@evl.fi, puh. 044 7444 205

2019-09-16 10:00:00.0