Kappalainen Aila Kemppaiselle rovastin arvonimi

Piispa Jari Jolkkonen on myöntänyt rovastin nimen ja arvon kappalainen Aila Kemppaiselle.
juhla_7_S.jpg

Kuva: Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli

Perusteluissa mainitaan, että Aila Kemppainen on hoitanut työnsä suurella huolellisuudella ja omistautuneisuudella. Hän on uskollinen, kirkon uskoon sitoutuva ja helposti lähestyttävä kirkon palvelija.

Aila Kemppainen vihittiin papiksi tammikuussa 1989. Sitä ennen hän toimi neljä vuotta lehtorin tehtävissä. Hän on palvellut kainuulaisia ihmisiä papin tehtävissä yli kolmen vuosikymmenen ajan, viimeksi Kajaanin seurakunnan kappalaisen virassa. Lisäksi hän on toiminut kirkolliskokouksessa Kuopion hiippakunnan pappisedustajana.

Rovasti on kirkollinen arvonimi, jonka piispa voi myöntää kirkollisessa työssä erityisesti ansioituneelle papille. Arvonimen saajan tulee olla 50 vuotta täyttänyt. Rovasti-sanan takana on latinan praepositus, eteen asetettu.

Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulin 80-vuotisjuhlaistunnossa torstaina 16.5.2019 rovastin arvonimen saivat Aila Kemppaisen (kuvassa toinen oik.) lisäksi Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän johtava oppilaitospastori Raimo Hakkarainen (vas.), Järvi-Kuopion seurakunnan kirkkoherra Reijo Leino (toinen vas.), sekä Pielisensuun seurakunnan kirkkoherra Tiina Reinikainen (oik.). Lisäksi Kuopion tuomiokirkkoseurakunnan urkuri Anu Pulkkinen (kolmas oik.) sai Director Musices –arvonimen.

Thu May 23 14:05:00 EEST 2019