Toisen kengissä -musiikkiteatteriesitys vie aikamatkalle empatian eri muotoihin

Kajaanin kaupunginteatterin ja Kajaanin seurakunnan kymmenes yhteistyötuotanto saa ensi-iltansa lauantaina 20. huhtikuuta Sissilinnassa.

Toisen kengissä -musiikkiteatteriesityksessä esiintyvät nuoret

Toisen kengissä on räväkkä musiikkiteatteriesitys, jossa kajaanilaisista nuorista koostuva esiintyjäryhmä vie katsojaa halki vuosisatojen, mantereelta toiselle. Historiallisiin hahmoihin ja tapahtumiin perustuvien episodien yhdistävä tekijä on empatia ja sen ilmenemismuodot.

– Nykymaailmassa empatia ja varsinkin empatian puute näkyy aika karulla tavalla monessa yhteydessä, käsikirjoittaja Jari Rättyä pohtii.

– Empatia liittyy teatterin tekemiseen, ollaan toisen ihmisen nahoissa ja yritetään päästä toisen näkökulmaan ja ajatusmaailmaan, ohjaaja Heidi Syrjäkari kertoo.

Vaikka esitys on räväkkä ja huumorilla höystetty, ei vaikeitakaan näkökulmia ole vältelty.

– Kokonaisuudessa on myös vaikeita episodeja, jotka osoittavat, että empatia ei aina ole vain myönteinen asia, se voi olla myös manipulatiivista, Syrjäkari muistuttaa.

Tämän vuoksi suosittelemme esitystä yli 12-vuotiaille.

Esityksessä mukana oleva Maisa Vallius sanoo monen nuoren ajattelevan, että teatteri on hauskaa ja pelleilemistä.

– Tämä ei kuitenkaan ole vain hauskaa. Nuorten näytelmässäkään ei tarvitse hissutella, vaan meille nuorille voi puhua myös vakavista asioista.

Maisa pohtii, että empatiaa ei voi opettamalla opettaa, vaan kertomalla ja puhumalla lasten ja nuorten kanssa. Tämän näytelmän kautta on varmaan oppinut ymmärtämään empatiasta enemmän.

Näytelmän aihetta on etsitty yhdessä nuorten kanssa työpajoissa. Näytelmän käsikirjoituksesta, musiikista ja bändin harjoituttamisesta vastaa Jari Rättyä ja ohjauksesta Heidi Syrjäkari. Valot on suunnittelut Henri Pyy. Äänisuunnittelusta vastaa Matias Nieminen. Pukusuunnittelu on Pirkko Paanasen ja kampaukset ja maskeeraus Tarja Torniaisen suunnittelemat. Tarpeisto on Sanna Peltolan ja työryhmän käsialaa.

Näyttämöllä nähdään seitsemän 15–19-vuotiasta nuorta: Suvi Huotari, Iida Kallunki, Irinja Karttunen, Matias Kemppainen, Hanna Korhonen, Surya Rusanen ja Maisa Vallius.

Bändissä soittavat Essi Eskelinen, Pipsa Kurkinen, Pyry Kärnä ja Jimmy Liu. Kurkinen, Kärnä ja Liu ovat Kajaanin konservatorion opiskelijoita.

Esityksessä mukana olevat nuoret näyttelijät ovat osallistuneet Diakin hallinnoimaan Osallistava ja liikunnallinen teatteri -hankkeeseenLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Ensi-ilta on 20.4.2019 klo 18 Sissilinnassa.

Esitys nähdään Sissilinnan näyttämöllä kaikkiaan kymmenen kertaa.

Muut esitykset ovat
Su 21.4. klo 14 ja 18
Ma 22.4. klo 14 ja 18
Su 5.5. klo 14 ja 18
La 11.5. klo 18
Su 12.5. klo 14 ja 18

Esityksen kesto on noin 1 tunti 15 min, ei väliaikaa.
Esitystä suositellaan yli 12-vuotiaille.
Kaikki liput 12 euroa, liput Kajaani Infosta ja teatterin lipunmyynnistä.

Tue Apr 09 15:42:00 EEST 2019