Ennen hautajaisia

Kun ihminen kuolee sairaalassa tai muussa laitoksessa, omaiset saavat toimintaohjeet hoitohenkilökunnalta. Kotona tapahtuneen kuolemansyyn selvittäminen käynnistyy yhteydenotolla terveyskeskukseen.

Tapaturmatilanteissa poliisi vastaa vainajan kuljetuksesta kuolinsyyn selvittämiseksi, jonka jälkeen omaiset voivat sopia hautausjärjestelyistä valitsemansa hautaustoimiston kanssa.

Kuvaaja: KK / Aarne Ormio

Omaisten pyynnöstä voidaan viettää sairaalapastorin tai jonkun muun johtama saattohartaus. Se sisältää virsilaulua, raamatunlukua, rukousta ja jäähyväisten jättämistä. Rukoushetki voidaan pitää heti kuoleman tapahduttua tai vainajaa noudettaessa. Se voidaan pitää sairaalan potilashuoneessa, sairaalan kappelissa tai kotona.

Hautaaminen edellyttää hautauslupaa. Hautausjärjestelyistä sopiminen voidaan aloittaa, vaikka hautauslupaa ei ole vielä saatu.

Omaiset tai omaisten valitsema hautaustoimisto toimittavat hautausluvan Kajaanin seurakuntatoimistoon, Linnankatu 12, p. (08) 6172 1.

Lähiomainen saa halutessaan tiedon vainajan kuolinsyystä lääkäriltä. Seurakunnalle ei tule tietoa kuolinsyystä.

Tapaturmatilanteissa poliisi vastaa vainajan kuljetuksesta, muissa tapauksissa omaiset voivat sopia siitä valitsemansa hautaustoimiston kanssa.

Suruliputus

Kuolinpäivänä vainajan kotitalon lippu pidetään puolitangossa vuodenajan mukaisesti liputusajan loppuun. Usein myös työpaikalla liputetaan. Suomen lippu nostetaan puolitankoon viemällä lippu ensin ylös ja laskemalla se sitten kolmanneksen verran alaspäin.

Hautauspäivänä on tapana liputtaa vainajan kodissa ja muistotilaisuuspaikassa.

Tällöin suruliputetaan kello 8:sta alkaen. Siunaustilaisuuden päätyttyä nostetaan lippu kokosalkoon. Myös virallisena liputuspäivänä suruliputetaan.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisjärjestelyt käynnistyvät ottamalla yhteyttä Kajaanin seurakunnan hautausasiain toimistoon ma-ti ja to-pe klo 9.00–15.00 (toimisto suljettu keskiviikkoisin), Linnankatu 12, p. (08) 6172 2259 tai yksityiseen hautaustoimistoon.

Hautausasiain toimistossa sovitaan siunaustilaisuuden

• aika ja paikka
  • siunauksen toimittava pappi
  • muistotilaisuuden paikka
  • sanomakellojen soitto
  • vainajan muistamisesta jumalanpalveluksessa (kiitos kirkkoon), sekä vainajan nimen laittamisesta seurakuntalenteen
  • hautapaikasta ja hautaustavasta
  • haudan peittämisestä
  • mahdollisesti haudan hoitoon liittyvistä asioista
  • tarvittaessa tuhkauksen ja uurnan laskuun liittyvistä asioista

Hautaan siunaaminen voi tapahtua kirkossa, siunauskappelissa, sairaalan kappelissa tai haudalla.

Seurakunnan kirkot ja kappelit »

Hautaustoimen maksut

Hautapaikkamaksut arkku- ja uurnahautauksessa kajaanilaisilta ja ulkopaikkakuntalaisilta 1.1.2024 alkaenLinkki avautuu uudessa välilehdessä (86,4 kt, pdf)

Hautauspalvelumaksut arkku- ja uurnahautauksessa kajaanilaisilta ja ulkopaikkakuntalaisilta 1.1.2024 alkaenLinkki avautuu uudessa välilehdessä (154 kt, pdf)

Tilojen vuokrat (77 kt, pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautausmaa ja hautapaikka

Kajaanin seurakunnalla on kolme hautausmaata: Vanha hautausmaa, Paltaniemen hautausmaa ja Vuolijoen hautausmaa.

Tutustu hautausmaihin »

Hautaustoimistot

Yksityisessä hautaustoimistossa sovitaan arkusta tai uurnasta sekä vainajan kuljetuksesta.

Kuolinilmoitus

Läheisen kuolemasta voidaan ilmoittaa sanomalehdessä. Ennen hautausta julkaistulla ilmoituksella tiedotetaan kuolemasta ja esitetään kutsu siunaustilaisuuteen. Ilmoitus on mahdollista julkaista myös hautauksen jälkeen, jolloin voidaan samalla kiittää osanotosta. Ilmoituksen voi käydä laatimassa sanomalehden asiakaspalvelussa. Kuolinilmoitus sisältää tavallisesti tiedon vainajan perhesuhteista (esim. mieheni, tyttäremme jne.) ja ammatista tai arvonimestä. Näitä seuraa vainajan koko nimi, syntymäaika ja -paikka sekä kuolinaika ja -paikka. Koska kuolinilmoituksella on tiedotuksen luonne, omaiset voidaan mainita koko nimellä. Ilmoitukseen voi liittää raamatunlauseen, virren säkeistön tai muun sopivan tekstin. Jos kuolinilmoituksessa on kutsu siunaus ja muistotilaisuuteen, niiden aika ja paikka kerrotaan selvästi.