Kirkkovaltuuston kokouksen päätöksiä 9.2.

Kirkkovaltuuston julisti talousjohtajan viran uudelleen haettavaksi ja suoritti hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenten ja kirkolliskokouksen maallikkoedustajien vaalit.
vaalit__L.jpg

Kirkkovaltuusto julisti talousjohtajan viran uudelleen haettavaksi
Kirkkovaltuusto julisti talousjohtajan viran uudelleen haettavaksi siten, että hakuaika päättyy 10.3.2016 klo 15.
Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys seurakunnan tai muun julkishallinnon hallinto- ja talousasian hoitoon sekä kokemus esimiestehtävistä.
Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että viran täyttämisessä sovelletaan kuuden kuukauden koeaikaa sekä, että se määrittelee talousjohtajan viran tehtävän peruspalkaksi johtavan talous- ja henkilöstöhallinnon J50–hinnoitteluryhmän.
Virkaan valitun tulee olla evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoitu jäsen ja virkaan valitun on ennen viran vastaanottamista esitettävä voimassa oleva lääkärintodistus terveydentilastaan.
Ensimmäisellä hakuajalla jätetyt hakemukset otetaan huomioon toisella hakuajalla, mikäli hakija ei ole perunut hakemustaan.

Hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenten ja kirkolliskokouksen maallikkoedustajien vaalit
Kirkkovaltuusto suoritti kirkolliskokouksen maallikkoedustajien vaalin ja hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenten vaalin.
Kirkolliskokous on evankelisluterilaisen kirkon ylin päättävä elin. Se käsittelee asioita, jotka koskevat kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kuopion hiippakunnasta kirkolliskokoukseen valitaan kuusi maallikkoedustajaa ja neljä pappisedustajaa. Toimikausi on neljä vuotta 1.5.2016–30.4.2020.
Kirkolliskokousedustajien ja hiippakuntavaltuuston jäsenten vaali toimitetaan erikseen pappis- ja maallikkoehdokkaiden osalta. Kirkolliskokouksen maallikkoedustajien ja hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenten vaalit toimitetaan samassa kokouksessa, vaikka kysymyksessä on kaksi erillistä vaalitoimitusta. Vaaleissa saa äänestää ennakkoon.
Hiippakuntavaltuuston tehtävänä on puolestaan muun muassa tukea ja edistää kirkon tehtävän toteutusta hiippakunnassa ja sen seurakunnissa sekä hyväksyä hiippakunnan toiminta- ja taloussuunnitelma ja talousarvio. Kuopion hiippakuntavaltuustoon valitaan neljätoista maallikko- ja seitsemän pappisjäsentä. Hiippakuntavaltuuston maallikkojäsenet valitaan kirkkovaltuustossa samaan aikaan, kuin tulevat kirkolliskokousedustajat. Hiippakuntavaltuuston nelivuotinen toimikausi alkaa 1.5.2016.

Vaalien tuloksista tiedottaminen
Kirkon tiedotuskeskus tiedottaa kirkolliskokousvaalien tuloksista 10.2. alkaen. Tulokset valmistuvat hiippakunta kerrallaan. Tuloksista kerrotaan tiedotteilla sekä Ehdokasgalleriassa ja Sakasti-verkkopalvelussa.
Hiippakuntavaltuustovaalien tuloksista kertovat tuomiokapitulit. Molempien vaalien ehdokkaisiin voi tutustua Ehdokasgalleriassa.

2016-02-09 19:46:01.0