Kutsu paaston matkalle kohti pääsiäisen iloa

Piispa Jari Jolkkosen kutsu paastoon

Kuopion hiippakunnan seurakunnille, niiden jäsenille ja työntekijöille

Kutsu paaston matkalle kohti pääsiäisen iloa

Ennen kuin Jeesus aloitti julkisen toimintansa, hän otti vastaan kasteen Jordanilla. Kasteessa Isä lähetti Pojan päälle Pyhän Henkensä ja taivaasta kuultiin ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä.” Kaste ei vienyt Jeesusta kylpylään hemmoteltavaksi, vaan erämaahan kiusattavaksi. Siellä Kiusaaja houkutteli häntä luopumaan kuuliaisuudestaan Isälle ja sanoutumaan irti kutsumuksestaan maailman Vapahtajana.
Kuinka meidän, Kristuksen seuraajien, tie voisi poiketa Vapahtajamme ristintiestä? Myös me saamme kasteessa eläväksi tekevän Hengen ja hyvä Jumala ottaa meidät rakastavaan yhteyteensä. Myös meidät ajetaan elämässämme usein erilaisten kiusausten ja ahdistusten keskelle.
Tuhkakeskiviikosta alkava paastonaika antaa mahdollisuuden etsiä Jumalan kasvoja, sisäistä rauhaa ja kohtuullista elämäntapaa. Se valmistaa tietämme pääsiäisen juhlailoon.
Raamatussa ja kirkon perinteessä paastoon on liittynyt erityisesti neljä asiaa.
1.   Tuhkakeskiviikosta alkava pääsiäispaasto kestää 40 päivää, koska Jeesus paastosi erämaassa 40 päivää. Sunnuntaita, ylösnousemuksen juhlapäivää, ei lasketa paastopäiväksi.
2.   Paastoon kuuluu katumus, rukous ja Jumalan sanan mietiskely. Vuorisaarnassaan Jeesus ohjaa oikeaan rukoukseen ja paastoon (Matt 6). Vanhassa testamentissa paastoon kuuluu katumus ja paluu Jumalan yhteyteen. Jumalan sana kehottaa: ”Kääntykää minun puoleeni, tehkää niin koko sydämestänne, paastotkaa, itkekää ja valittakaa. Palatkaa Herran, Jumalanne, luo, sillä hän on anteeksiantava ja laupias, hän on kärsivällinen ja hänen hyvyytensä on suuri” (Joel 2:12).
3.   Paastoon kuuluu ruokavalion keventäminen ja yksinkertaistaminen. Vanhan kirkon paasto-ohjeet kehottavat jättämään pois lihatuotteet ja viinin. Nykyaikana tämä voi tarkoittaa, että kevennämme vapaaehtoisesti ruokavaliota ja pidätymme nautintoaineista. Etsimme kohtuullista elämäntapaa ja yritämme opetella olemaan tyytyväisiä vähempään. Tänään, ekologisen kriisin aikakaudella kohtuullisuudella on entistä suurempi arvo. Ekopaastokampanja tukee koko ihmiskunnan tavoitteita luomakunnan eheyden palauttamiseksi.
4.  Paastoon kuuluu rakkauden ja myötätunnon osoittaminen köyhille, sairaille, vanhuksille ja yksinäisille. Profeetta Jesaja kehottaa: ”Toisenlaista paastoa minä odotan: että vapautat syyttömät kahleista, murrat leipää nälkäiselle, avaat kotisi kodittomalle, vaatetat alastoman, etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi. Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin aamunkoi ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen” (Jes. 58). Erityisen hyvä mahdollisuus siihen on osallistumalla Kirkon Yhteisvastuukeräykseen.
Rakkaat sisaret ja veljet. Kutsun teitä nyt paaston matkalle kohti pääsiäisen iloa. Saamme viettää alkavaa katumusaikaa elämäämme arvioiden, rukoillen, paastoten ja Jumalan pyhää sanaa kuunnellen ja mietiskellen.
Jari Jolkkonen
Kuopion hiippakunnan piispa