Kirkkoneuvoston ja -valtuuston kokousten päätöksiä 19.12.

Kajaanin seurakunnan kirkkoneuvosto päätti myydä Rajalähiön kerhohuoneiston. Kirkkovaltuusto hyväksyi talousarvion ja toimintasuunnitelman vuodelle 2018.

Rajalähiön kerhohuoneisto myydään

Kajaanin seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi 19.12. pidetyssä kokouksessaan Rajalähiön kerhohuoneistosta jätetyn ostotarjouksen ja päätti myydä huoneisto-osakkeet Teuvo Hynynen / Raksa-Tevi Oy:lle.

Hautapaikka- ja hautauspalvelumaksut muuttuvat 1.2.2018 alkaen

Kirkkovaltuusto hyväksyi Kajaanin seurakunnassa 1.2.2018 alkaen perittävät hautapaikkamaksut. Kirkkohallituksen suosituksen mukaan seurakuntien tulisi kattaa 20–25 % hautaustoimen bruttokustannuksista hautasijoista ja hautaamiseen liittyvistä palveluista perittävillä maksuilla. Kajaanin seurakunnassa hinnantarkistukset ovat olleet maltillisia ja Kirkkohallituksen suosituksen määrittämästä 20 % maksutuottojen vähimmäiskattavuudesta ollaan jäljessä huomattavasti, minkä vuoksi hautaustoimen maksuja tullaan tarkistamaan vuosittain.

Vuoden 2018 alusta kaikki arkkuhautapaikkamaksut muutetaan hautasijakohtaisiksi. Uuden hinnaston mukaisesti 25 vuoden arkkuhautasija maksaa 100 € ja vieraspaikkakuntalaiselle 200 €. Ruumishuoneen vuokraa tarkistettiin 5 €:lla, ja hautauspalvelumaksuista tarkistuksia tehtiin arkkuhaudan kaivamiseen, peittämiseen ja peruskunnostukseen.

Uurnahautauksen hautapaikkahinnat säilyvät ennallaan.

Muutoksia luottamustoimiin

Kirkkovaltuusto myönsi Tuomo Ruuttuselle eron kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsenyydestä paikkakunnalta poismuuton vuoksi, ja kutsui Keskustalainen seurakuntaväki -valtuustoryhmän ensimmäisen varavaltuutetun Anja Hongiston kirkkovaltuuston varsinaiseksi jäseneksi jäljellä olevaksi ajaksi, sekä valitsi Juhani Karjalaisen Ruuttusen tilalle kirkkoneuvostoon varsinaiseksi jäseneksi jäljellä olevaksi ajaksi.

Valtuusto myönsi Eevi Rusaselle eron kirkkovaltuustosta ja kutsui Kuunteleva kirkko -valtuustoryhmän ensimmäisen varavaltuutetun Katriina Ojalan kirkkovaltuuston varsinaiseksi jäseneksi jäljellä olevaksi ajaksi.

Valtuusto myönsi Ismo Makkoselle eron julistustoiminnan johtokunnan varajäsenen tehtävästä ja valitsi hänen tilalleen Pekka Laakkosen varajäseneksi julistustoiminnan johtokuntaan jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Valtuusto hyväksyi talousarvion ja toimintasuunnitelman vuodelle 2018

Kirkkovaltuusto hyväksyi talousarvion ja toimintasuunnitelman vuodelle 2018, hautainhoitomaksut vuodelle 2018 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2019–2020.

Seurakunnan toiminta- ja taloussuunnittelu on laadittu keväällä käytyjen yt-neuvotteluiden linjausten mukaisesti. Toimintaa toteutetaan uudistetulla tiimiorganisaatiolla, jonka myötä työntekijöillä on enemmän aikaa seurakuntalaisten kohtaamiseen.

Keväällä 2017 toteutettu yhteistoimintamenettely tuottaa merkittäviä menoleikkauksia jo vuonna 2018. Talousarvio tilikaudelle on 17 850 € ylijäämäinen. Varsinaisia toimintamenoja ei leikata, vaan ne säilytetään edellisvuoden tasolla. Henkilöstömenoissa saavutetaan 8,8 % säästöt ilman irtisanomisia, mikä vastaa noin kahdeksaa henkilötyövuotta sekä vähennyksiä sijaisuuksissa.

–Näillä toimenpiteillä seurakunnan talous on saatu tasapainoon – toistaiseksi, sanoo talousjohtaja Pasi Mäkelä.

Valtuusto totesi, että tasapainotustoimet ovat onnistuneet ja seurakunnan organisaatiota on kyetty mukauttamaan uuteen tilanteeseen.

2017-12-21 12:26:00.0