Musiikkia marraskuussa – Linnantauksen kirkko 20 vuotta

Linnantauksen kirkon akustiikan on todettu sopivan hyvin varsin monenlaiselle musiikille. Niinpä kirkon 20-vuotista olemassaoloa onkin luontevaa juhlistaa marraskuisen konserttisarjan myötä. Konsertteja ovat toteuttamassa suurelta osin Kainuun musiikkiopiston opettajat ja oppilaat.

Pyhäinpäivänä 4.11. Kaukametsän Kamarikuoro konsertoi perinteiseen tapaan Linnantauksen kirkossa klo 16 ja Valon kappelissa klo 18. Myös Kamarikuoro toimii musiikkiopiston yhteydessä. Konsertin ohjelmisto antaa mahdollisuuden hiljentyä hetkeksi ja vaikka samalla muistella edesmenneitä läheisiä. Yhtenä pääteoksena kuullaan suomalainen kansankoraali Oi Kaanaanmaa. Reformaation merkkivuosi kuuluu myös ohjelmistossa, itseään Lutheria unohtamatta. Urkurina konserteissa on Olli Kinnunen, ja kuoroa johtaa Juha Mikkonen. Ovilla myydään 10€ hintaisia ohjelmalehtisiä.

Isänpäivän konsertissa sunnuntaina 12.11. klo 16 kaikuvat Bachin, Sibeliuksen, Merikannon, Madetojan ja Piiparisen kauneimmat klassiset ja hengelliset laulut. Konsertoijina ovat tenori Perttu Mathlin ja pianisti Alexander Skorodumov.

Perttu Mathlin on sijoittunut vuonna 1997 toiseksi Kultainen silinteri -operettikilpailussa ja on laulanut mm. Kansallisoopperan kuorossa. Alexander Skorodumov on palkittu kansainvälisissä pianokilpailuissa Pietarissa ja Budapestissa. Nykyään hän asuu Kajaanissa ja työskentelee Kainuun musiikkiopistossa.

Sunnuntaina 19.11. konsertoivat niin ikään musiikkiopiston opettajat, sellisti Mikko-Pekka Salo ja pianisti Marko Mustonen. Klo 18 alkavan konsertin teemana on Tunnettuja sellosävelmiä.

Linnantauksen kirkko vihittiin käyttöön tuomiosunnuntaina vuonna 1997. Tänä vuonna kyseinen pyhä on sunnuntaina 26.11. Suomalaisen laulu- ja urkumusiikin ilta -juhlakonsertissa klo 18 esiintyvät musiikkiopiston laulunopettaja Eeva Hartemaa ja Kajaanin seurakunnan entinen kanttori Erkki Tyni. Konsertti liittyy siis myös Suomi 100 –juhlavuoteen. Ohjelmassa on muun muassa Sibeliuksen, Merikannon ja Kuulan teoksia. Illan aikana kuullaan myös Tynin ja Marko Hakanpään sovittama laulu- ja urkuversio Sibeliuksen virrestä 462 Soi kunniaksi Luojan.

Kaikkiin konsertteihin on vapaa pääsy. Maksullinen 10 euron ohjelmalehtinen on myynnissä pyhäinpäivän konserteissa. Muihin konsertteihin tulija voi antaa haluamansa summan lippaaseen konserttiin tullessaan. Konserttien tuotto tilitetään musiikkirahastoon, josta tuottoa voidaan käyttää seurakunnan musiikkielämän kehittämiseen ja konserttien järjestämiseen.

2017-11-03 08:41:00.0