Musiikillinen kirkkomonologi juhlistaa reformaation merkkivuotta

Marraskuussa Kajaanin seurakunnassa ensi-iltansa saava monologi on kokonaan kajaanilaista käsialaa. Monologin käsikirjoituksesta vastaavat Antti Mäkinen ja Anne Ballini, joka myös ohjaa esityksen. Esitys valottaa uskonpuhdistuksen vaiheita Lutherin vaimon Katharina von Boran näkemänä.

Reformaation ajasta ja Lutherin elämästä kumpuava musiikkimonologi toteutetaan kahden esiintyjän voimin. Lutherin vaimon roolissa esiintyy laulaja Eija-Riitta Airo-Karttunen ja säestäjänä toimii kanttori Juha Mikkonen.

Esitys muistuttaa Martin Lutherin roolista suurena kirkollisena uudistajana ja avaa näkymän naiseen, joka oli suuren uskonpuhdistajan tukena aina Lutherin kuolemaan asti. Esityksessä kuultava musiikki on sekä Lutherin itsensä, että aikalaisten säveltämää ja sanoittamaa ja vahvistaa ajatusta Jumalan armosta ainoana pelastavana voimana.

Reformaation merkkivuotta juhlistava esitys toteutetaan yhteistyössä Kajaanin kaupunginteatterin kanssa ja sitä esitetään Kajaanin ja Vuolijoen kirkoissa marraskuussa.

Esitys nähdään ja kuullaan Kajaanin pääkirkossa viisi kertaa: su 5.11. klo 18, ma 6.11. klo 18, ti 7.11. klo 12 ja 18 sekä su 12.11. klo 14. Vuolijoen kirkossa esitys nähdään su 19.11. klo 18.

Lisätietoja esityksen tilaamisesta lähialueille:

Jyri Kitti, jyri.kitti@evl.fi, p. 044 7444 106

Heimo Haverinen, heimo.haverinen@evl.fi, p. 044 7444 246