Linnanvirta-puistomessussa vietetään luomakunnan sunnuntaita

Sunnuntaina 20.8. vietämme luomakunnan sunnuntaita koko perheen yhteisessä ulkoilmamessussa Rantapuistossa. Messu on osa viikonlopun Linnanvirta-tapahtumaa, joka valtaa Kajaanin rauniolinnan ja jokipuiston alueen nyt jo kolmatta kertaa.
linnanvirta_THUMB.jpg

Kajaanin seurakunta järjestää Linnanvirta-tapahtuman yhteydessä jo perinteeksi muodostuneen puistomessun, joka alkaa kello 10 Rantapuistossa. Messuun tuovat kansainvälisen tuulahduksen unkarilaisen Nyíregyházan ystävyysseurakuntamme edustajat, joiden tervehdyspuheenvuoro kuullaan saarnan yhteydessä.

Messun jälkeen Rantapuistossa on tarjolla kirkkokahvit. Tarjoiluista nauttimisen lomassa on mahdollisuus tutustua seurakunnan vapaaehtoistoimintaan ja vapaaehtoistyo.fi -verkkopalveluun, johon voi liittyä mukaan ja rekisteröityä käyttäjäksi vaikka heti paikan päällä.

Messu kesällä keskellä kaupunkia

–Idea toteuttamiseen syntyi piispantarkastuksen yhteydessä, kun piispa Jari Jolkkonen kehotti järjestämään messun kesällä keskellä kaupunkia, kappalainen Perttu Kyllönen valottaa tapahtuman historiaa. Linnanvirta-tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran sitten seuraavana kesänä 2015, joten kesäinen kaupunkimessu sijoittui hyvin siihen kokonaisuuteen.

Kyllönen kertoo, että yhteistyö tapahtuman järjestäjien kanssa on sujunut mutkattomasti heti alusta asti. Tapahtumat ovat olleet sellaisia, että niihin on ollut helppo tulla. Nykyisin messu järjestetään turvallisuussyistä Rantapuistossa, ensimmäisellä kerralla se oli rauniolinnan sisässä.

Puistomessussa vietetään luomakunnan sunnuntaita

Kesäisen ulkoilmamessun yhteydessä vietetään luomakunnan sunnuntaita. Tämä kirkkovuoden erityispyhä muistuttaa meitä siitä, että olemme vastuussa luomakunnasta. Jumala on sanallaan luonut kaiken olevaisen ja ylläpitää sitä. Hän on antanut ihmiselle vastuun luomakunnan huolenpidosta. Ihmisen tehtävä on viljellä ja varjella luomakuntaa ja toimia tuhon voimia vastaan.

Perttu Kyllönen toteaa, että Rantapuiston kaunis ympäristö Kajaanin keskustassa Kajaaninjoen rannassa ja rauniolinnan edessä sopii hyvin luomakunnan sunnuntain viettoon:

– Virtaava vesi on elämän veden symboli, ja linna kertoo Jumalan sanan turvasta. Puistossa vietettävä messu tuo mieleen Genesaretinjärven rannalla tapahtuneen Jeesuksen ruokkimisihmeen, Perttu Kyllönen kuvailee.

Kanttori Juha Mikkosen mukaan luonnonläheisyys kuuluu myös puistomessun musiikissa:

–Virsiksi on valittu tuttuja luontoaiheisia virsiä. Osassa niistä kiitetään erityisesti Suomen kauniista luonnosta, mikä sopii hienosti maamme itsenäisyyden juhlavuoteen. Laulavat Ystävykset -kuoro toimii veisuun tukena ja laulaa niin ikään luontoaiheisia lauluja, Mikkonen kertoo.

Puistomessu on luomakunnan sunnuntain päätapahtuma seurakunnassa, joten muissa Kajaanin kirkoissa ei tuolloin järjestetä jumalanpalveluksia. Ukkosen yllättäessä puistomessu järjestetään Kajaanin kirkossa. Messu radioidaan suorana lähetyksenä Radio Aito Kajauksessa, ja se on kuultavissa myös kanavan nettiradiossa.

Kuva: Maaria Keskitalo

2017-08-16 08:36:01.0