Musiikkia heinäkuun torstai-illoissa

Heinäkuun torstai-illat on Kajaanin kirkossa varattu musiikille. Iltamusiikkitilaisuudet alkavat kello 18 ja niihin on vapaa pääsy.
iltamusiikkia_lotta_ja_matti_THUMB.jpg

Torstain 13.7. otsikkona on Suomalainen nocturne, kun viulisti Lotta-Maria Heiskanen tulkitsee suomalaista viulumusiikkia kanttori Matti Juntusen säestämänä. Lotta-Maria Heiskanen on valmistunut viulunsoitonopettajaksi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja työskentelee Kainuun musiikkiopistossa. Pianoa ja urkuja soittaa Kajaanin seurakunnassa kanttorin viransijaisena työskentelevä Matti Juntunen.

Suomalainen nocturne –illan ohjelmistoon on valikoitu suomalaista musiikkia Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi. Illassa kuullaan Jean Sibeliuksen, Heino Kasken, Toivo Kuulan ja Oskar Merikannon tuttuja teoksia, mutta joukossa on myös hieman harvemmin kuultuja sävelmiä, kuten Sibeliuksen Nocturne. Ohjelmisto koostuu pääosin viulumusiikista, lisäksi Matti Juntunen esittää muutaman kappaleen myös pianolla ja uruilla.

Torstain 20.7. iltamusiikista vastaa kirkkomusiikkia opiskeleva kajaanilainen Rebekka Heikkilä. Luvassa on mm. kesäisiä virsiä ja yhteislaulua.

Heinäkuun viimeisenä torstaina 27.7. kirkossa kajahtaa kanttori Olli Kinnusen urkukonsertti. Illan aikana kuullaan kesäisen iloista urkumusiikkia. Olli soittaa mm. Lefébure-Wélyn railakkaan Sortien, Sibeliuksen Etydin uruilla ja improvisoi Suvivirren teemasta. Myös yhteisvirsiä lauletaan. Tällä kertaa yleisö pääsee myös vaikuttamaan soitettavaan musiikkiin, sillä yleisön ehdotuksista poimitaan yksi virsiteema, jonka pohjalta Olli improvisoi uruilla. Konserttiin ovat tervetulleita kaikenikäiset, lasten ääntely ei haittaa!

2017-07-10 15:14:00.0