Mistä apua suruun?

Surusta toipuminen vaatii aikaa. Kun hautajaiset ja käytännön asioiden järjestelyt ovat ohi, surulle jää enemmän aikaa. Menetys koettelee niin henkisiä kuin fyysisiäkin voimavaroja. Sureva ihminen tarvitsee usein kuuntelijaa.

Omaiset ja ystävät ovat tärkeitä kuuntelijoita. Myös seurakunnan työntekijät voivat olla apuna kuuntelemassa ja keskustelemassa. Kajaanin seurakunta järjestää sururyhmiä. Lapsensa menettäneille ja itsemurhan tehneiden läheisille on myös ryhmiä. Sururyhmien alkamisesta tiedotetaan Kajaanin Seurakuntalehdessä.

Tutustu sururyhmän toimintaan »

Tutustu leskiryhmän toimintaan »

Krysanteemikukan kauneus hoitaa.
Kuvaaja: Sanna Krook

Muistilista hautajaisten järjestelyyn

• hautauslupa, joka saadaan terveydenhoitohenkilökunnalta ja toimitetaan seurakuntien hautauspalveluun
  • suruliputus
  • yhteydenotto hautausasiaintoimistoon, jonka kanssa sovitaan hautaan siunaamisen aika ja paikka, hautaustavasta, siunauksentoimittava pappi ja kanttori, muistotilaisuuden paikka, sanomakellojensoitto sekä vainajan muistaminen jumalanpalveluksessa
  • kuolinilmoitus
  • hautaukseen liittyviä asioita: arkku tai uurna, vainajan kuljetukset, kukat, kantajat
  • muistotilaisuuden järjestäminen; paikka, ohjelma, tarjoilu
  • hautamuistomerkki ja haudan hoito
  • kuolinpesä ja perunkirjoitus

Yhteystietoja

Päivystävä pappi: tavattavissa ilman ajanvarausta arkipäivisin klo 10–12 seurakunnan virastotalolla, Linnankatu 12, p. (08) 617 22 235.

Hautausasiaintoimisto: Hautaukseen liittyvistä asioista ja hautojen hoidosta voit sopia hautausasiain toimistossa, Linnankatu 12, p. (08) 6172 2259 ma-pe klo 9.00–15.00, to klo 9.00–17.00.