Kirkkoneuvoston kokouksen päätöksiä 27.3.

Tilinpäätös 2017

Kajaanin seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi kokouksessaan vuoden 2017 tilinpäätöksen ja allekirjoitti sen. Tilikauden 2017 tulokseksi hyväksyttiin 402.050,75 euroa.

Hyvään tulokseen päästiin, sillä toimintatuotot ja verotulot toteutuivat 100-prosenttisesti, ja toimintakulut puolestaan 92-prosenttisesti. Alkuvuonna 2017 toteutettu tuta-menettely ohjasi loppuvuoden toimintaa. Säästöjä syntyi henkilöstökuluissa, sillä virkojen täytöissä odotettiin kokonaisratkaisua ja sijaisten palkkaamiseen käytettiin hankintaa. Ostojen säästöt viittaavat kustannustietoisuuden kasvamiseen ja harkinnan käyttöön.

Talousjohtaja Pasi Mäkelä totesi, että säästöjä syntyi tasaisesti kaikilla toimialoilla:
–Hyvä tulos ei kuitenkaan saa hämärtää pitkää tähtäintä, sillä seurakunnan jäsenmäärän odotetaan laskevan edelleen yli prosentilla vuodessa. Hyvän tuloksen luomaa puskuria tarvitaan jatkossa, sillä seurakunnalla on edessään myös suuria korjausinvestointeja.

Vuonna 2017 seurakunnan jäsenmäärä laski 553 hengellä eli 2,0 %, kun vuonna 2016 lasku oli 250 henkeä ja 0,9 %.

Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy tilinpäätöksen, poistoeron vähennyksen 1.588,34 euroa ja rahaston vähennyksen 154.535,35 euroa sekä tilikauden ylijäämä 558.174,44 euroa siirretään taseen omaan pääomaan tilille ”Edellisten tilikausien yli- /alijäämä”. Kirkkoneuvosto antaa tilinpäätöksen tilintarkastajille tilintarkastusta ja arviointia varten.

Suomen Lähetysseuran lähetystyön palvelusopimuksen muutos 2018

Kirkkoneuvosto valitsi Suomen Lähetysseuran päättyneiden ja päättyvien palvelusopimusten tilalle seuraavat uudet kannatuskohteet:

• Mekongin alueen kielityö, lähetit Tuula ja Kimmo Kosonen,
  • Vuoristoyhteisöjen naiset kehityksen moottoreina –hanke Nepalissa