Kainuun seurakunnat jatkavat itsenäisinä

Kainuun seurakuntien kirkkovaltuustot olivat koolla torstaina 15.3. klo 18 päättämässä siitä, lähtevätkö ne mukaan Kainuun seurakuntayhtymään.

Kajaanin seurakunnan kirkkovaltuustossa suhtauduttiin seurakuntayhtymään ja yhteistyöhön myönteisesti. Valtuusto hyväksyi yksimielisesti seurakuntayhtymän perussäännön, mutta edellyttäen, että mukaan tulee vähintään kahdeksan seurakuntaa aiemmin määritellyn viiden sijaan.

Talousjohtaja Pasi Mäkelä korosti, että tällä vaatimuksella haluttiin välttää ylivalta päätöksenteossa, sillä viiden seurakunnan yhtymässä Kajaanin seurakunnalla olisi liian suuri päätösvalta, mitä pienemmät seurakunnat ovat pelänneetkin.

Ainoastaan Ristijärven kirkkovaltuusto hyväksyi esityksen sellaisenaan. Hyrynsalmi, Kuhmo, Sotkamo ja Vaala päättivät yksimielisesti, etteivät lähde mukaan. Suomussalmella, Paltamossa ja Puolangalla kielteinen päätös syntyi äänestyksen tuloksena.

Vaalassa ennakoitiin seurakunnan siirtyvän Oulun hiippakuntaan maakuntauudistuksen johdosta, jolloin side Kainuuseen katkeaa.

2018-03-19 11:38:00.0